Industrijas Ziņas

Kā sākt klausīties hiphopu? Atbild Pikaso

Raksta attēls - Kā sākt klausīties hiphopu? Atbild Pikaso Foto: Andris Barbans

05.02.2016 / Parmuziku.lv

Hiphops ir viens no aktuālākajiem un pelnošākajiem mūzikas stiliem, taču joprojām ar to ir saistīti dažādi nezināšanā balstīti stereotipi, kas neļauj māksliniecisko vēstījumu līdz galam izbaudīt. Tāpēc jautājām pēc padoma un mēģinājām kliedēt aizspriedumus kopā ar pašmāju hiphopa mākslinieku Pikaso.

Kā izvēlēties savu pirmo ierakstu?

Koncepts mans pirmais hiphopa ieraksts personīgi man saistās ar zināmu nejaušību. Vērtīgākā ir katra paša gūtā klausītāja pieredze, jo nepastāv tādas vispārpieņemtas, pareizas izvēles pieejas. Tagad, kad ar šo mūzikas žanru es, kā klausītājs un fans, esmu pazīstams jau vairāk kā dekādi, esmu secinājis - klausītājs meklē emocionālu saikni. Katrs pats ātri vien atpazīs to ierakstu, ar ko spēs identificēties. Nezinu, vai izklausīsies pārāk komplicēti, bet tā pa īstam pirmais ieraksts drīzāk atradīs tevi, nevis otrādi. Man viss sākās ar 2Pac.

Kāpēc hiphopā tik bieži ir necenzēta lirika? Vai ir arī hiphops bez rupjībām?

Te ir vairāki aspekti - sociālvēsturiskais konteksts, hiphopa dzimšanas vieta, izteiksmes forma - ko es ņemtu vērā, ja iedziļinos un gribētu sniegt izvērstāku atbildi.

Nezinu, cik tālu vidējais klausītājs spēj izšķirt necenzētu liriku kā rupjību vai, turpretim, kā domu, emociju, viedokli pastiprinošu palīglīdzekli, taču vairākumā gadījumu tas tiek norakstīts uz mistisku izglītības vai brieduma līmeni.

Jā, var jau apgalvot, ka necenzētas leksikas lietošana vairāk sastopama sociāli nelabvēlīgā vidē (hiphops tādā piedzima), taču svarīgi ir tas, kā mēs to izmantojam (hiphops kalpoja kā brīva mākslinieciskās izteiksmes forma), tāpēc viss nav tik viennozīmīgi.

Ja gribam likt vienādības zīmi starp necenzēts un rupjība, tad, protams, ka ir arī reps, kas akurāt nesatur nevienu necenzētu vārdu, bet, zini, var diezgan rupji kaut ko pateikt arī ar visu politkorekto cenzūru. Ja kādam grūti izteikties, var jau lamāties vienā laidā, bet, personīgi man, tas apgrūtina vēstījumu uztveršanu. Savukārt tas viens rupjais vārds būs kā āmurs uz naglas, paspilgtinot domas artikulāciju. Un mēs runājam par valodas niansēm.

Kāpēc ieteicams apmeklēt hiphopa koncertus?

No izpildītāja viedokļa, tas ir viens no aktuālākajiem veidiem, kā nopelnīt. Tāpēc ar koncerta biļetes iegādi tu vistiešākajā veidā atbalsti pašu izpildītāju/grupu. Dzirdēt performanci dzīvajā ir pa visam kas cits nekā studijā nostrādāts ieraksts - kaut gan var jau arī gadīties, ka dzīvais izpildījums sagādā zināmu vilšanos, tomēr klātesamība koncertā, domājams, būs neatsverama pieredze estētiskā līmenī. Galu galā, tu nezini, varbūt izpildītājs būs pacenties un izveidojis iespaidīgu koncertšovu, kas tikai bagātinās tavu klausītāja pieredzi un būs kā kompliments tavai muzikālajai izvēlei, klausīties šo konkrēto izpildītāju/grupu.

Kā īsti atšķiras reps no hiphopa?

Ja runājam par hiphopu, tad ar to saprot kultūru tādā plašākā kontekstā - proti, četri elementi, no kā sastāv hiphops - MCing, DJing, Breakdancing, Graffiti. Reps atvasinājās no MCing (MC = Master of Ceremony). Muzikāli, runājot par repmūziku vai hiphopu, tiek domāts viens un tas pats.

ParMuziku.lv

ParMuziku.lv ir online mūzikas žurnāls, kurā iespējams izlasīt svarīgāko par mūziku Latvijā un pasaulē. Šeit vari atrast ne tikai aktuālās ziņas, ekspertu viedokļus, albumu, DVD un koncertu apskatus, bet arī informāciju par mūzikas biznesa ikdienā neredzamo pusi – autoru un izpildītāju blakustiesībām, ierakstu izpildījumu publiskajā telpā, kā arī mūzikas industriju kopumā.

Par LaIPA

Biedrība „Latvijas Izpildītāju un producentu apvienība” (LaIPA) ir kolektīvā pārvaldījuma organizācija, kur apvienojušies pašmāju un ārvalstu izpildītāji un fonogrammu producenti, lai iestātos par savām tiesībām un saņemtu taisnīgu atlīdzību par savu fonogrammu izmantošanu Latvijā un ārvalstīs. Vairāk

Sazinies ar mums!