Pikaso: Hiphopam nav jādzīvo guļamrajonā vai pamestā noliktavā

Raksta attēls - Pikaso: Hiphopam nav jādzīvo guļamrajonā vai pamestā noliktavā Foto autors: Andris Barbans

02.02.2017 / Aiga Leitholde

Šogad konkursā “Supernova” pirmo reizi izskanēs hiphops. “Hiphops ir būvēts uz citu mūzikas žanru pamatiem. Mēs tos sagriežam pa gabaliņiem, lai radītu jaunu kompozīciju, kurā ir aizgūts labākais, “ saka Pikaso.

Ar hiphopa mākslinieku Pikaso tiekamies, kad viņš bija aizvadījis mēģinājumu kopā ar kora “Pa saulei” dalībniekiem, kas ar savu vokālu papildinās mūziķa uzstāšanos ar dziesmu “U (Can Keep Your Cools)” konkursa “Supernova” ietvaros. Atceroties laikus, kad hiphopa pasākumi notika pažobeļu bāros un apspriežot valodas fonētisko aspektu, nonākam līdz izpildītāju konkursam “Supernova” nevis ambīciju, bet mirkļa vadīts.

Pikaso stāsta:

“U (Can Keep Your Cools)” ir mana pirmā dziesma angļu valodā, kurai sekos vēl četras dziesmas - šobrīd top piecu kompozīciju mini albums "Yes I am. Who knew.", kurš nāks gada otrajā pusē.  Zinu, man iztrūkst angļu valodas nerva, kas piemīt tiem, kam tā ir dzimtā valoda, bet cik nu esmu iespējis uzņemt -  albumā būs iekļauts labākais materiāls, ar ko iepazīstināt angliski runājošo auditoriju, dodot arī iespēju uzstāties ārpus Latvijas robežām un saprast, kā tālāk attīstīties.

Kad Latvijā aizsākās hiphopa uzvaras gājiens, tas bija grupas “FACT” laiks, toreiz, deviņdesmito gadu beigās, tā visa kustība rada vietu pažobeļu bāros, tādos alternatīvo pasākumos. Hiphops nebija estrādes žanrs. Tagad, pēc 20 gadiem, mēs esam nonākuši līdz Ozola koncertam Palladium koncertzālē, Gustavo "Pilsētas Portāla" sēdošie kinoteātra "Spledid Palace" koncerti, kuros viņš uzstājās kopā ar simfoniskā orķestra kamersastāvu. Tas bija neierasti, ņemot vērā, ka hiphopa izpildītājs ar klausītāju parasti tiekas naktsklubos un citās tumšās vietās. Tagad izpildītāju konkurss "Supernova", kurā arī skanēs hiphops. Beidzot? Jā, beidzot. Pieteikšanās “Supernova” konkursam, bija spontāns lēmums – es vienkārši atsaucos uzaicinājumam.

Mēs, hiphopa žanra izpildītāji, augam, pārkāpjot pāri saviem priekšstatiem, ko saprotam ar hiphopu. Šim žanram nav jādzīvo tikai guļamrajonā vai pamestā noliktavā. Arī hiphops var sevi parādīt kā populāro mūziku, nevis turpināt mūžīgo alternatīvo nostāju. Šis vadmotīvs, manuprāt, sevi ir izsmēlis, un mēs uz hiphopu raugāmies no šī brīža brieduma pakāpes. Proti, hiphops starp mūzikas patērētājiem, globāli raugoties, ir vispopulārākais. Arī mēs, Latvijā, ar katru gadu atrodam jaunus veidus, kā hiphopu iznest un reprezentēt, neesot pretrunā ar pašu žanru. Hiphops ir būvēts uz citu mūzikas žanru pamatiem. Mēs tos sagriežam pa gabaliņiem, lai radītu jaunu kompozīciju, kurā ir aizgūts labākais.

Foto autors: Andris Barbans

Aiga: Runājot par valodas nozīmi hiphopā – esmu klausījies hiphopu dažādās valodās - igauņu, lietuviešu, franču, vācu, ir svarīgi, lai klausītājs saprastu vēstījumu. Bet tā valoda ir mūzika.

Pikaso: Tallinn Music Week showcase ietvaros vairākkārt esmu klausījies hiphopu igauņu valodā – valodu, kur kā tādu es nesaprotu - tomēr uzreiz varu saklausīt, vai ir flows pateicīgs valodas plūdums, valodas izjūta. Tas ir vienīgais, kas šajā gadījumā uz mani nostrādā. Neskatoties uz to, ka nesaprotu valodu, man simpatizē un uzrunā. Mūzika, es ticu, pati par sevi ir valoda. No otras puses, es piekrītu, ka hiphopa žanrā svarīga loma ir tekstam. Kāds ir vēstījums, naratīva. Kādus vārdus un formas izmanto, lai izteiktos. Domu gājiens.

Aiga: Interesanti, kā latviešu valodas nezinātājam izklausās reps latviešu valodā?

Pikaso: Nu, piemēram, mēs varam runāt par fonētiskajām radniecībām un radīt no tā konceptu, kā to reiz izdarīja Gustavo un Vlads no grupas "Kasta.

Valoda ir baigais piņķeris, kas bieži vien Eirovīzijai iet secen. Ja mēs palasām tekstu, kas tiek dziedāti, brīžiem nevar saprast, ko viņi ar to ir domājuši, jo tas ir bezsakarīgs vārdu savienojums.

Mani vienmēr ir saistījis teksts, lai kāda žanra mūziku es klausītos.

Kvalitatīvā skanējumā, jo vairāk, arī inteliģentā mūzikā teksts netiek nolikts otrajā plānā, un šis kopums tev liek domāt, nevis patērēt. Ko gan hiphopa dziesma dara Eirovīzijā? Nezinu, saliekam šablonus, stereotipus, aizspriedumus. Un tagad paši brīnāmies. Es nezinu, kas ir Eirovīzijas formāts, bet tam, šķiet, ir ne tā labākā nokrāsa un asociatīvi tas tiek saistīts ar kaut ko banālu. Par mūziku nerunāsim.

Varam atkāŗtot jau zināmo patiesību – manuprāt, vai nu dziesma ir laba, vai arī tā tāda nav – proti, gaume. Tā ir, vai arī tās nav.

Kompliments "Supernovas" producentiem par to, cik ļoti pēdējo dažu gadu laikā šis projekts ir audzis. Ticu, ka tā nav tikai televīzija. [smaida]

ParMuziku.lv

ParMuziku.lv ir online mūzikas žurnāls, kurā iespējams izlasīt svarīgāko par mūziku Latvijā un pasaulē. Šeit vari atrast ne tikai aktuālās ziņas, ekspertu viedokļus, albumu, DVD un koncertu apskatus, bet arī informāciju par mūzikas biznesa ikdienā neredzamo pusi – autoru un izpildītāju blakustiesībām, ierakstu izpildījumu publiskajā telpā, kā arī mūzikas industriju kopumā.

Par LaIPA

Biedrība „Latvijas Izpildītāju un producentu apvienība” (LaIPA) ir kolektīvā pārvaldījuma organizācija, kur apvienojušies pašmāju un ārvalstu izpildītāji un fonogrammu producenti, lai iestātos par savām tiesībām un saņemtu taisnīgu atlīdzību par savu fonogrammu izmantošanu Latvijā un ārvalstīs. Vairāk

Sazinies ar mums!