Jauni lielformāta ieraksti pasaulē joprojām nāk klajā katru dienu. Tūkstošiem. Taču tikai dažiem albumiem izdodas atstāt vēsturē pamatīgu zīmogu.
Šoreiz, iedvesmojoties no NME, hronoloģiskā secībā atskatīsimies uz tām nu jau vēsturiskajām platēm, kas uz visiem laikiem ietekmējušas deju mūzikas attīstību.
Giorgio Moroder juta gaisā elektrizētās un elektroniskās vēsmas, ko nekautrējās maksimāli izmantot paša producētajā disko mūzikā. Viņa 1977. gada kopdarbs ar dīvu Donna Summer iespējams ir visu laiku labākais disko stila ieraksts, kurā, protams, neiztrūkst arī megahits “I Feel Love”.
Bruklinas itin pancisko ebreju apvienības “Beastie Boys” 1989. gada veikums ir spēcīgs signāls par hiphopa kultūras straujo ieiešanu meinstrīmā astoņdesmito gadu beigās. Lai cik tas rasistiski šodien neizklausītos, iespējams, ka tieši gaišādaino reperu tēls un gaišādaino producentu “The Dust Brothers” iesaistīšanās “Paul’s Botique” tapšanā pavēra šim stilam jaunus apvāršņus.
Bristoles triphopa pionieri “Massive Attack” varbūt nav gluži uzskatāmi par simtprocentīgu deju mūzikas apvienību, taču 1991. gadā viņu debijas albums tika uztverts tieši kā jauns šā novirziena ieraksts un dziesma “Unfinished Sympathy” kļuva par īstu deju zāļu grāvēju.
Pasaulē jau bija uzsprādzis jaunais reiva mūzikas vilnis, taču īstie “enkuralbumi” nāca klajā tieši 1994. gadā. Viens no tiem bija pārorganizētās britu apvienības “Underworld” (pirms tam grupa spēlēja ne pārāk veiksmīgu sintpopu) negaidīti hipnotizējošais un monotonā transa dejā ievelkošais trešais albums “Dubnobasswithmyheadman”, ko pieņemts uzskatīt arī par “īstā” “Underworld” debiju.
Lai kā to daudziem negribētos atzīt šobrīd, ņemot vērā šīs leģendārās britu apvienības māžošanos vēlākos laikos un vēl šobaltdien, 1994. gada vasarā izdotais “Music for the Jilted Generation” visticamāk ir pats nozīmīgākais un revolucionārākais ieraksts deju mūzikas vēsturē. Liam Howlett un kolēģu radītais neparastais breakbeat skanējums iezīmējās jau 1992. gada albumā “Experience”, taču tieši otrā plate pievērsa ne uz popmūziku virzītai deju mūzikai vispasaules uzmanību.
“The Prodigy” līdzgaitnieki un tautieši “The Chemical Brothers” savu lielāko vārdu teica tieši 1997. gadā, izdodot deju, funk un rokmūzikas sajaukuma ierakstu “Dig Your Own Hole”, kas primāri un pamatoti tika pieskaitīts tieši deju mūzikas novirzienam. “Ķīmiskie brāļi” līdz ar to iezīmēja izteiktas jaunas ēras sākumu, kurā deju mūzika vairs nebija atsevišķi nošķirama kategorija ārpus klausāmās mūzikas. Lielākais hits – “Block Rockin’ Beats”!
Diezgan negaidīti par īstu revolūciju deju mūzikā tajā pašā 1997. gadā parūpējās francūži “Daft Punk”, radot jaunu disco-house hibrīda skanējumu, kas kļuva par nozīmīgu ceļrādi turpmāko gadu deju mūzikas producentiem. Par megahitu kļuva “Around the World”, kura popularitātei pamatīgi līdzēja arī tautieša Michel Gondry režisētais videoklips.
Pirms tam vairākās citās grupās un projektos (“The Housemartins”, “Beats International”, “Freak Power”, “Pizzaman”, “The Mighty Dub Katz”) pat zināmus panākumus guvušais Norman Cook par pasaules mēroga zvaigzni vārdā Fatboy Slim kļuva līdz ar pirmajām 1998. gada albumu “You‘ve Come A Long Way, Baby” ievadošajām frāzēm “Right Here, Right Now”. Deju mūzika bija sasniegusi jaunas popularitātes virsotnes, no kurām vairs patiesībā nav nokāpusi.
Pirms tam bijis gan pamatīgs reiveris, gan vēl pamatīgāks industriālais panks, 1999. gadā Moby gāja uz visu banku un ierakstīja kaut ko pa vidu starp diezgan miermīlīgas deju mūzikas un brīžiem pat ambientas klausāmās mūzikas albumu, kurā bija jūtamas pat gospeļmūzikas ietekmes. Rezultāts šokēja visu pasauli, ieskaitot pašu Moby, jo “Play” kļuva par vispārdotāko žanra albumu vēsturē un visi tā skaņdarbi tika izmantoti reklāmas un TV industrijas vajadzībām!
Tagad šis albums izklausās stipri vien naivi un pat ne īsti pēc deju mūzikas ieraksta, taču tālajā 1977. gadā pasaule apkrita kājām gaisā, tad piecēlās un, it īpaši albuma titulskaņdarbam skanot, saprata, ka elektroniskā mūzika itin labi varētu noderēt arī dejošanai. Iespējams, ka “Kraftwerk” vispār uzskatāma par pirmo vērā ņemamo elektroniskās deju mūzikas grupu.