Iepazīsties! Mēneša Industrijas cilvēks – Mārcis Gulbis

Raksta attēls - Iepazīsties! Mēneša Industrijas cilvēks – Mārcis Gulbis

26.03.2019 / Parmuziku.lv

Reizi gadā Latvijas pasākumu industrijas profesionāļi pulcējas vienkopus, lai, kopā sanākot, apspriestu industrijā notiekošo, risinātu problēmsituācijas un apgūtu ko jaunu darba sesijās pasākumu izstrādes un realizācijas jomā. Tiek pasniegtas “LaPPA kvalitātes zīmes 2019”. Šī foruma ideja un realizācija pieder Latvijas pasākumu industrijas ilgstošam dalībniekam Mārcim Gulbim.

Mārcis Gulbis/ 41 gads/ Rīdzinieks/ pasākumu producents.

Izglītība: Pabeidzis leģendāro 100. vidusskolas rokmūzikas klasi, nedaudz pamācījies gan LKA, gan “Turība”.

 Darba pieredze: Pirmais darbs bija Latvijas televīzijā. Tad strādājis kino forumā “Arsenāls”, vairāk nekā 10 gadus strādāja uzņēmuma BDG koncertaģentūrā “FBI” un nu jau vairāk nekā 10 gadus vada pasākumu operatoru “UNTITLED”.

Starptautiskā pieredze: BDG laikos dažādu koncertturneju ietvaros strādājis ne tikai Baltijā, bet arī Krievijā un Somijā. Dzīvē bijis tāds posms, kad aktīvi darbojies ar gaismas objektiem – sadarbojoties ar dažādiem gaismas festivāliem pabijis dažādās Eiropas valstīs.

 

Marta beigās Liepājā notika 5. Pasākumu forums, kura ideja un realizācija ir Tavā pārziņā. Pastāsti, lūdzu, kā nonāci līdz idejai un kā šis notikums ir attīstījies kopš tā sākuma.

Es ļoti daudz piedalos dažādu pasākumu izstādē. Tā kā pasākumu jomas izglītība Latvijā ir tāda, kā tā ir, ļoti bieži plānojot pasākumus, saskaties ar kolēģu jautājumiem par it kā vienkāršām un pašsaprotamām lietām. Un tad vienā brīdī es saguru atbildēt uz vieniem un tiem pašiem jautājumiem atkal un atkal – piemēram – cik tualetes pasākumā nepieciešamas uz 100 apmeklētājiem. Tā arī radās ideja, ka nepieciešams pasākums, kurā visiem, kas iesaistīti pasākumu rīkošanā, reizē pastāstām lietas, kuras būtu jāņem vērā, rīkojot pasākumus. Bet man pat sapņos nerādījās, ka no semināra ar lekcijām Latvijas Pasākumu forums pāraugs par must-go visiem nozarē iesaistītajiem, ka tas kļūs par svarīgāko nozares pasākumu. Ironiski, ka Latvijas Pasākumu forumā pulcējas profesionāļi, kas diskutē par padziļinātām un sarežģītām lietām, kopīgi attīsta industriju, veido labās prakses vadlīnijas un runā par izcilību pasākumu jomā, taču tie, kuriem būtu svētīgi uzzināt pasākumu rīkošanas pamatus, uz Pasākumu forumu nebrauc un turpina uzdot dīvainus jautājumus. :)

Kādēļ nodarbojies tieši ar pasākumu rīkošanu?

Nu to, ka man gribas rīkot pasākumus, es zināju jau bērnu dārzā. Un, protams, klasika – rīkoju visus skolas pasākumus – klases vakarus, izlaidumus, iemanījos pat sarīkot džeza pasākumu skolas sporta zālē – vienvārdsakot - plosījos jaunības maksimālismā. Cik esmu runājis ar nozarē strādājošiem – pusei ir tieši tāds pats stāsts.

Ar kuru no paveiktajiem projektiem lepojies visvairāk?

Es strādāju pasākumu jomā no pagājušā gadsimta 90ajiem gadiem, un nosaukt vienu vai desmit pasākumus ir neiespējami. Rīgas, Cēsu un Siguldas 800 gadu jubilejas, Dziesmu un deju svētki, pasākumu Daugavas krastmalā, pasākumi Arēnā Rīga – protams, pirmie nāk prātā lielie pasākumi. Man ļoti patīk pasākumi ārpus Rīgas – cita pieredze un iespēja iepazīties ar jauniem cilvēkiem.

 

Kas tas ir - pasākumu/ notikumu producents?

Pasākumu / notikumu producents ir cilvēks, kuram jāsatur kopā un līdz izcilam rezultātam jānoved liels apjoms ar visdažādākajiem procesiem, kuros iesaistītie cilvēki ne vienmēr saprot pasākumu jomas specifiku – pasākumu nevar sākt mēnesi vēlāk, jo “nepaspējām”, tam jābūt atbilstošam tam, kā tas ir izziņots. Pasākumu rīkotājam jābūt zināšanām visdažādākajās jomās un lai sarīkotu pasākumu – pieredze ir ļoti svarīga, jo pasākumu joma ir tik dinamiska, ka teorētiskās zināšanas ne vienmēr var palīdzēt. Bet no otras puses skatoties – šis noteikti nav darbs, kurā var iestāties rutīna.

No kā sastāv pasākumu producenta ikdiena?

Katram producentam ikdienā ir gan radošie – izdomāšanas un radīšanas darbi, gan praktiskie – administrēšanas un procesa virzīšanas darbi. Ja pasākumu producents nedomā viena pasākuma ietvaros, tad noteikti klāt jāpieliek laiks stratēģiskajai plānošanai un viena ļoti svarīga lieta ir – sekošana līdzi jaunumiem. Ja gribi būt labs producents, Tev jāzina, kas notiek pasākumu industrijā Latvijā, Eiropā, pasaulē.

Kādi ir lielākie, biežākie ikdienas darbā sastopamie izaicinājumi?

Nozarei kopumā tas vienmēr būs finansējums, jo vēl joprojām pastāv uzskats, ka ATL reklāmas kampaņa var aizstāt pasākumu. Katram pasākumu rīkotājam atsevišķi tas ir kvalitatīvs darbaspēks, rūpes par darbinieku “neizdegšanu”, jau tālāk realizācijas līmenī - negodprātīgu (un tādi ir) sadarbības partneru “izķeršana”. Tam visam es pievienotu donkihotisko cīņu ar muļķību, jo nav mazums gadījumu, kad par pasākumiem izsakās cilvēki, kuriem nav ne mazākā priekšstata, kā tiek būvēts pasākums, un kuri paši nekad neko dzīvē nav sarīkojuši.

Kuras izglītības ceļā apgūtās prasmes pielieto darbā? Kādas īpašības nepieciešamas veiksmīgam producentam?

Man noteikti palīdz zināšanas par mūziku – es viegli varu plānot koncertus, jo zinu, kāda funkcija ir kuram mūziķim, saprotu viņu vajadzības. Patiesībā, jebkas, ko iemācies, var noderēt tālākajā darbā, rīkojot pasākumus. Pasākumu rīkotājam ļoti svarīga loģiskā domāšana, spēja reaģēt, operatīvi pieņemt lēmumus, neapjukt stresa situācijās, spēt izdomāt algoritmu situācijas eskalācijai, vai – ja runājam par pasākuma programmu – spēt uzminēt auditorijas darbības un “ieprogrammēt” pasākuma norises attīstību sev nepieciešamā veidā.

Īsi apraksti darba procesu – no idejas galvā līdz tās realizācijai!

Idejas vienkārši atnāk – tas nav prognozējams process – man piekritīs ikviens, kas dara radošas lietas. Tas, kas tam var palīdzēt, ir – radīt maksimāli komfortablu vidi sev pašam, lai nekas netraucētu domāt. Pati rīkošana jau patiesībā ir algoritmu kopums, kurā jāsaliek pareizi dotie lielumi. It kā nekas sarežģīts, bet dažkārt tas var ilgt pat divus vai trīs gadus.

 

Kā neļaut rutīnai pārņemt sevi? Kā padarīt katru dienu interesantu?

Par šo gan es neko nezinu – man jau nu noteikti nav izdevies saskarties ar rutīnu. Bet ja nu pēkšņi kāds darbiņš vai sapulce nogurdina un rada apnikumu – vienmēr garlaicīgo darbu nomainīs cits, daudz interesantāks.

Nobeigumā, lūdzu, dod padomu jauniešiem, kas vēlas kļūt par pasākumu producentu vai strādāt šajā industrijā?

Lasiet ziņas, sekojiet notikumiem, esiet notikumu epicentrā. Iepazīstieties ar cilvēkiem un agrāk vai vēlāk jūs jau rīkosiet pasākumus. Taču rēķinieties – neviens nav sarīkojis pasākumu Mežaparka estrādē pirmajā savas darbības gadā – tas būs ilgs ceļojums interesantajā pasākumu pasaulē, tāpēc – tam ir patiešām jāpatīk no sirds.

 

 

ParMuziku.lv

ParMuziku.lv ir online mūzikas žurnāls, kurā iespējams izlasīt svarīgāko par mūziku Latvijā un pasaulē. Šeit vari atrast ne tikai aktuālās ziņas, ekspertu viedokļus, albumu, DVD un koncertu apskatus, bet arī informāciju par mūzikas biznesa ikdienā neredzamo pusi – autoru un izpildītāju blakustiesībām, ierakstu izpildījumu publiskajā telpā, kā arī mūzikas industriju kopumā.

Par LaIPA

Biedrība „Latvijas Izpildītāju un producentu apvienība” (LaIPA) ir kolektīvā pārvaldījuma organizācija, kur apvienojušies pašmāju un ārvalstu izpildītāji un fonogrammu producenti, lai iestātos par savām tiesībām un saņemtu taisnīgu atlīdzību par savu fonogrammu izmantošanu Latvijā un ārvalstīs. Vairāk

Sazinies ar mums!