Daumants Kalniņš: Mūzikas stilu sintēze ir neizbēgama

Raksta attēls - Daumants Kalniņš: Mūzikas stilu sintēze ir neizbēgama Foto: Publicitātes foto

14.05.2015 / Parmuziku.lv

Intervija ar džeza grupas Daumanta Kalniņa kvintets līderi pirms Rīgas Ritmu showcase programmas.

Jau informējām, ka šī gada Rīgas Ritmu, kas notiks no 1. līdz 5. jūlijam un atzīmēs 15 gadu jubileju, ietvaros pirmo reizi notiks showcase programma, kuras laikā Latvijas izpildītāji prezentēs sevi ārzemju mūzikas ekspertiem un festivāla viesiem. Parmuziku.lv sadarbībā ar festivāla organizatoriem piedāvā sarunu ar vienu no mūziķiem, kas uzstāsies šajā programmā - Daumantu Kalniņu no Daumanta Kalniņa kvinteta.

- Kopā ar grupu piedalīsies Rīgas Ritmu showcase programmā, kurā centīsies sevi parādīt gan ārzemju ekspertiem, gan vietējai publikai. Ko sagaidīt no Daumanta Kalniņa kvinteta?

Showcase ir laba iespēja visiem mūziķiem parādīt to, ko viņi patiešām paši dara, jo, ja tev jautā: “Ko tu dziedi?”, tad atbilde var būt ļoti plaša. Mēs strādājam un izpildām dažādus pasūtījumus, bet showcase ir tas moments, kad varam piedāvāt to, ko esam radījuši paši. Varbūt kādam iepatīkas tieši šī mūsu nepiespiestā lieta. Tādēļ visticamāk mēs izpildīsim oriģinālkompozīcijas, kuras ļoti iespējams daudzi tiešām nav dzirdējuši.

- Tu saki “mēs”. Tas nozīmē, ka Daumanta Kalniņa kvintets tiešām ir grupa, nevis tavs soloprojekts?

Vismaz šajā kontekstā es tiešām nepiedalos kā solomākslinieks. It kā esmu priekšplānā kā vokālists un līderis, bet tajā pašā laikā ir izteikta katra iesaistītā mūziķa individuālā darbība. Instrumentālā puse ir tikpat svarīga, kā vokālā.

- Mūziku jūs radāt katrs, vai tomēr ir kāds galvenais autors?

Sākotnēji kvintetā realizēju savas muzikālās idejas, bet pagājušogad bija vairākas jaunas vēsmas no pianista Kristapa Vanadziņa. Tāpat arī ģitārists Mārcis Auziņš piedāvāja ko jaunu. Sapratu, ka rodas dažādība un jāsāk domāt, kā to visu salikt kopā, jo katram tomēr ir savs rokraksts, ar uzsvaru uz kādu no mūzikas elementiem, kas veidojas no sava instrumenta spēles. Man tā vairāk ir melodiskā virzība, ģitāristam – ģitāras spēlei raksturīgi gājieni, pianistam tā nereti ir harmoniskā struktūra, bet skaņdarba izveides procesā iesaistāmies visi un piedāvājam savas idejas, kā kompozīciju pilnveidot.

- Kā tu pats raksturotu mūzikas stilu, kādā jūs darbojaties?

Mūzika vispār ir arvien grūtāk nodalāma. Ir radušies tik daudzi mūzikas stili un novirzieni, ka to sintēze mūsdienu pasaulē ir neizbēgama. Jā, domāju, ka arī mūsu mūzikā noteikti var sajust gan džeza, gan akadēmiskās, gan arī roka un popmūzikas ietekmes.

- Showcase atvēlēta apmēram pusstunda, kas ir kādi pieci seši skaņdarbi. Mēģināsiet parādīt savu daudzšķautņainību vai vienota stila programmu?

Tas tagad ir atklāts jautājums. Ņemot vērā, ka mēs katru nedēļu nesatiekamies un līdz šim radītais ir tik, cik ir, tad mēs visticamāk taisīsim izlasīti no tā, kas laika gaitā jau ir atstrādāts. Esmu gan izteicis ideju, ka līdz jūlijam vajadzētu radīt arī vismaz vienu jaunu skaņdarbu.

- Vai jūs varat nospēlēt arī pilnu programmu, kas sastāv tikai no jūsu dziesmām?

Varam, tomēr koncertos mēdzu iekļaut arī pa kādam džeza standartam.

- Tāpēc, ka pašam patīk, vai tāpēc, ka publiku tas vairāk uzrunā?

Nevarētu jau teikt, ka visi džeza standarti būtu ļoti atpazīstami. Ja gribas uzrunāt publiku, tad jāņem kāda ļoti zināma dziesma, kas, protams, arī ir ticis darīts, jo publikas ir dažādas, tomēr vairāk tāpēc, ka pašiem patīk. Arī ļoti nospēlētos džeza standartos var atrast vai no jauna radīt kādu muzikālu domu, lai šī dziesma iegūtu jaunu skanējumu. Bet, ja ir iespēja, protams, labprāt spēlējam savas kompozīcijas. Piemēram, man bija iespēja aizbraukt uz Turcijas džeza festivālu, un tur nebija nekādu citu domu – izpildīju savu mūziku. Kādam tas var patikt, kādam var nepatikt, bet tā ir tā sevis parādīšana, ko var salīdzināt ar showcase gadījumu. Tas nav pasūtījuma darbs vai bankets, kur vajag tikai zināmās dziesmas.

- Ko devušas uzvaras konkursos? Nupat uzvarēji arī Riga Jazz Stage!

Riga Jazz Stage ir īpašs stāsts. Atšķirība bija tāda, ka konkurss notika šeit uz vietas. Ja tu kaut kur aizbrauc, tad kāp uz skatuves un it kā piesaki sevi. Šeit es jutu jau tādu kā spiedienu uz sevi. Apkārt bija daudz paziņu, kolēģu,  tādēļ radās sajūta, ka man ir kaut kas jāpierāda. Apmēram tāda sajūta, it kā viņi teiktu: “Nu, ko tad viņš tur tagad parādīs?”

- Uzvara bija pārsteigums?

Tas vienmēr ir pārsteigums, jo uzvaras konkursos nevar prognozēt. Tā tomēr ir subjektīva lieta. Viss atkarīgs no tā, vai tev ir izdevies “iekrist acīs”, parādīt savas stiprās puses.

- Kuras tās ir?

Uz to grūti atbildēt, bet ir jau ne tikai stiprās puses. Es centos radīt interesantu programmu, lai nevienā brīdī nekļūst garlaicīgi, kas konkursos ir ļoti svarīgi. Nepietiek ar to, ka tev tā dziesma patīk un tu to smuki dziedi, bet jāaizdomājas arī par to, kā tas būs, kad uzkāpsi uz skatuves kā, piemēram, septītais no 15 dalībniekiem. Tad es ieliku programmā arī vienu savu oriģinālkompozīciju, kas arī ir laba atšķirība no citiem konkurentiem.

- Kuru no saviem skaņdarbiem tu izvēlējies?

Moment for the East. Tas ir veltījums vēl vienai manai pieredzei – braucienam ar Cabaret uz izrādēm Indijā. Šo gabalu sakomponēju vēl brauciena gaidās. Domāju, ka tur būs liela trauksmainība un nemiers, bet  Patiesībā pietika ar divām tur padzīvotām nedēļām, kad jau pilnībā pieradu un sajutu Indijas ritmu. Patiesībā tur ir lielāks miers, nekā šeit.

- Un kas bija pārējie skaņdarbi konkursā?

Vēl izvēlējos Džona Koltreina Resolution un Gregorija Portera Bling Bling. Liku uzsvaru uz ekspresiju, bet tajā pašā laikā pirmajā kārtā ar Resolution centos vienkārši dziedāt stabili un improvizēt pārliecinoši, bez liekas ekspresijas. Tas bija atstāts Bling Bling izpildīšanai.

- Izklausās pēc labas formulas – stabils izpildījums bez liekas ekspresijas, tad tavs oriģinālskaņdarbs un tad tāds, kurā izlikt ārā visas savas kvalitātes.

Nu, nav jau tādas formulas. Ir svarīgi domāt par programmu un izpildīt kaut ko tādu, ko jau esi izmēģinājis un zini, ko no sevis sagaidīt. Man pašam arī tā izvēle, ko likt konkursa programmā, būtībā nebija tik liela. Gandrīz uzreiz bija skaidrs, kas tur varētu derēt. Lai gan Bling Bling sadomāju paņemt pēdējā brīdī, un to nebiju iepriekš daudz izpildījis.

- Līdzīgu pieeju var izmantot arī showcase – laika nav daudz tāpat, kā konkursos, un ir vēlme sevi parādīt rūdītiem klausītājiem, kuri visticamāk par tevi neko daudz nav dzirdējuši.

Var vilkt arī tādu līdzību. Showcase gadījumā gan es gribētu, lai tā atbildība tomēr izdalās ar pieci, jo mēs esam kvintets. Būtu labi, ja varētu no malas just, ka priekšnesums nebalstās tikai uz to vienu līderi priekšā.

ParMuziku.lv

ParMuziku.lv ir online mūzikas žurnāls, kurā iespējams izlasīt svarīgāko par mūziku Latvijā un pasaulē. Šeit vari atrast ne tikai aktuālās ziņas, ekspertu viedokļus, albumu, DVD un koncertu apskatus, bet arī informāciju par mūzikas biznesa ikdienā neredzamo pusi – autoru un izpildītāju blakustiesībām, ierakstu izpildījumu publiskajā telpā, kā arī mūzikas industriju kopumā.

Par LaIPA

Biedrība „Latvijas Izpildītāju un producentu apvienība” (LaIPA) ir kolektīvā pārvaldījuma organizācija, kur apvienojušies pašmāju un ārvalstu izpildītāji un fonogrammu producenti, lai iestātos par savām tiesībām un saņemtu taisnīgu atlīdzību par savu fonogrammu izmantošanu Latvijā un ārvalstīs. Vairāk

Sazinies ar mums!