Aizvadītās dekādes 10 svarīgākie notikumi mūzikā

Raksta attēls - Aizvadītās dekādes 10 svarīgākie notikumi mūzikā

06.12.2019 / Artis Ķekars

Pēdējā dekāde diskutabli bijusi reizē ražīgākais, kā arī haosa pilnākais laiks visā mūzikas vēsturē. Šo 10 gadu laikā industrija transformējās kā vēl nekad iepriekš – jauni zīmoli nomainīja vecos, svaigas idejas nonāca topu augšgalos un tehnoloģiju attīstība iezīmēja jaunu ēru visā industrijā. Mazāk kā mēnesi pirms gadu desmitu mijas piedāvājam hronoloģiski atskatīties uz notikumiem, kas būtiski ietekmēja visu mūzikas pasauli.

Jaunas ēras sākums
2011. gada vasarā zviedru straumēšanas serviss ‘‘Spotify’’ uzsāk darbību pasaules lielākajā mūzikas tirgū – ASV, iezīmējot digitālās/straumēšanas ēras sākumu. Šobrīd kompānija ir viena no lielākajām mūzikas straumēšanas vietnēm pasaulē ar vairāk kā 248 miljoniem aktīvu lietotāju, no kuriem 113 miljoni ir maksājoši abonenti.
 

‘‘Gangnam Style’’ paver jaunas iespējas
2012. gada ziema un būtībā teju viss turpmākais gads norit dienvidkorejiešu izpildītāja ‘‘Psy’’ populārā hita ‘‘Gangnam Style’’ pavadībā. Dziesma un īpatnējā deja neilgā laikā posmā kļūst par interneta sensāciju un pateicoties daudzajiem sociālo tīklu radītajiem memiem, dziesmas popularitāte sasniedz nekad nesasniegtas virsotnes, atrādot plašākam klausītāju lokam korejiešu popa jeb kpopa žanru. Tā paša gada 21. decembrī dziesmas klips vietnē ‘‘Youtube’’ kļuva par pirmo, kas ieguvis miljards skatījumu un laika posmā no 2012. gada 24. novembra līdz 2017. gada 10. jūlijam bijis visskatītākais vietnes videoklips. Neilgi pēc ‘‘Gangnam Style’’ panākumiem, visu pasauli pāršalca elektroniskās mūzikas producenta ‘‘Baueer’’ radītā singla ‘‘Harlem Shake’’ trakums. Šīs dziesmas sekmes nodrošina kādā ‘‘Youtube’’ klipā radīta deju kustība, kas tikai nostiprina soc. tīklu ietekmi uz mūzikas panākumu veidošanu.
 

Bejonses pārsteiguma relīze
2013. gada noslēgumā dziedātāja Bejonse pārsteidz klausītājus ar 14 jaunām dziesmām un 17 klipiem. Pati dziedātāja pašnosaukto relīzi nodēvē par ‘‘vizuālo albumu’’. Negaidītā relīze nepilnu divu dienu laikā tiek pārdota vairāk kā pusmiljons reižu un nedēļas beigās nonāk ‘‘Billboard’’ topa pirmajā pozīcijā. Tās panākumi turpmākajos gados iedvesmo citus lielus izpildītājus darīt tāpat un bez ilgām kampaņām un daudzām reklāmintervijām laist klajā savus projektus (dziedātāja Rianna ar ‘‘ANTI’’ 2016. gadā un reperis Kendriks Lamārs ar ‘‘DAMN’’ gadu vēlāk).
 

Teilore Svifta pret straumēšanu
2014. gada novembrī amerikāņu dziedātāja Teilore Svifta negaidīti no ‘‘Spotify’’ atsauc visu mūzikas katalogu, tādējādi protestējot pret straumēšanas servisa sniegto iespēju mūziku klausīties bezmaksas. Vēstulē faniem dziedātāja norāda: ‘‘Mūzika ir māksla un māksla ir nozīmīga un īpaša. Svarīgas, īpašas lietas ir vērtīgas un par vērtīgām lietām ir jāmaksā.’’ Dziedātāja straumēšanas servisā atgriežas 2017. gadā, taču radītais sašutums medijos un fanu pulkos kompānijām turpmāk liek pārdomāt un izvērtēt mūziķu pieaugošo ietekmi jaunajā ērā, nodrošinot izdevīgus biznesa nosacījumus ne tikai sev, bet arī pašiem izpildītājiem.
 

Jaunas relīzes tikai piektdienās
2015. gada jūlijā stājas spēkā Starptautiskās fonogramu industrijas federācija (IFPI) iniciatīva pārcelt visus globālo relīžu izdošanas datumus uz piektdienām. Tādā veidā plānots mazināt pirātismu un veicināt izpildītāju soc. mediju reklāmas kampaņas, kā arī ‘‘atgriezt klausītājos sen aizmirsto tieksmi un patīkamo satraukumu, sagaidot jaunu mūziku’’. Iniciatīvas pamatā arī vairāki pētījumi, kas apstiprinājuši, ka cilvēki mūziku labprāt patērē tieši nedēļas nogalēs.
 

Straumēšanas popularitāte pieaug
2017. gads paliks vēsturē kā brīdis, kad lielākā daļa mūzikas ierakstu kompānijas un digitālās ēras noliedzēji apzinās straumēšanas laikmeta patieso jaudu. Amerikas Ierakstu industrijas asociācija (RIAA) publisko datus par mūzikas tirgus peļņas avotiem 2017. gadā un pārliecinoši, vairāk kā puse no ienākumiem iegūti ar straumēšanu, apsteidzot gan fiziskās kopijas, gan digitālās lejupielādes.
 

Hiphopa uzvaras gājiens
2018. gada sākumā mūzikas un video pārdošanas apjomu izsekošanas kompānija ‘‘Nielsen’’ apkopotie dati liecina par jaunu tendenci – hiphops un urbānā mūzika kļuvusi par pieprasītāko mūzikas žanru ASV, nomainot rokmūziku. Astoņi no desmit populārākajiem 2017. gada izpildītājiem bijuši hiphopa/urbānās mūzikas žanru pārstāvji. Topā augšgalā Kendriks Lamārs un kanādiešu virtuozs Dreiks, vienīgie citu žanra pārstāvji – Eds Šīrans un Teilore Svifta. Rokmūzikas dati faniem neiepriecinoši – pieprasītākie ir Bītli un ‘‘Metallica’’. Labā vēsts: pirmoreiz pēc ilgiem laikiem pieaugums vinilplašu pieprasījumā.
 

Dreiks – jaunās ēras superzvaigzne
Reperis Dreiks kļūst par straumēšanas ēras veiksmīgāko izpildītāju. Kanādieša dubultieraksts ‘‘Scorpion’’ 2018. gada jūlijā kļūst par pirmo, kam izdevies iegūt miljards straumējumu nieka nedēļas laikā. Taču tas nebūt nav viss, jo neilgi pēc iespaidīgā rekorda viņš kļūst par pirmo izpildītāju, kurš sasniedzis 50 miljardu straumējumu robežu.
 

‘‘TikTok’’ paaudze
Pirmās iezīmes par to, kādos virzienos turpmākajos gados skatīsies ierakstu kompānijas novērojamas jau tagad. Ķīnā izstrādātā aplikācija ‘‘TikTok’’ 2018. gadā tika lejupielādēta vairāk kā miljards reižu. Tajā lietotājiem ļauts izveidot 15 sekunžu ilgus klipus mūzikas pavadībā. Industrijas pārstāvji jau kādu laiku izrāda interesi par aplikācijas algoritmu, kas atšķirībā no citām platformām nepalielina izredzes kļūt populāram ar sekotāju daudzumu vai dalīšanās ieradumiem, tā vietā tiek dota iespēja pavisam svaigam saturam un jaunākiem lietotājiem. Aplikācijas iespaidā pēdējos mēnešos topu pirmajās pozīcijās parādījušies vairāki jaunie mākslinieki un nav noslēpums, ka šī tendence arī tik drīz nebeigs rimties.
 

Kantri-reps? Jā, lūdzu!
2019. gada martā repera ‘‘Lil Nas X’’ singla ‘‘Old Town Road’’ versija ar Billija Reja Sairusa dalību nonāk ‘‘Billboard’’ kantrīmūzikas topa galvgalī, taču tā tur nepaliek ilgi, jo tā ‘‘neatbilst žanra iezīmēm’’. Pēc masveida mediju kritikas un klausītāju sašutuma soc. tīklos dziesma tiek atgriezta atpakaļ topā. Taču pēc saceltās vētras medijos tā iegūst jaunu popularitāti un raksta vēsturi – ‘‘Billboard Hot 100’’ topa pirmajā vietā tā noturās 17. nedēļas pēc kārtas, apsteidzot iepriekšējo rekordu par nedēļu. Dziesmas popularitāte un amizantais repa un kantri mūzikas sapludinājums liek daudziem mūzikas kritiķiem apšaubīt žanru noteiktās robežas un to, vai tādas maz nepieciešamas.

ParMuziku.lv

ParMuziku.lv ir online mūzikas žurnāls, kurā iespējams izlasīt svarīgāko par mūziku Latvijā un pasaulē. Šeit vari atrast ne tikai aktuālās ziņas, ekspertu viedokļus, albumu, DVD un koncertu apskatus, bet arī informāciju par mūzikas biznesa ikdienā neredzamo pusi – autoru un izpildītāju blakustiesībām, ierakstu izpildījumu publiskajā telpā, kā arī mūzikas industriju kopumā.

Par LaIPA

Biedrība „Latvijas Izpildītāju un producentu apvienība” (LaIPA) ir kolektīvā pārvaldījuma organizācija, kur apvienojušies pašmāju un ārvalstu izpildītāji un fonogrammu producenti, lai iestātos par savām tiesībām un saņemtu taisnīgu atlīdzību par savu fonogrammu izmantošanu Latvijā un ārvalstīs. Vairāk

Sazinies ar mums!