Atmosfēra, kas valda veikalā, ietekmē pircēju noskaņojumu un uzvedību. Starp visiem atmosfēras elementiem viens no svarīgākajiem ir mūzika. Pētījumu rezultāti rāda, ka atpazīstama mūzika pircēju atslābina un raisa pozitīvas emocijas.
Pētot mūzikas iedarbību uz patērētāju, notiek manipulācija ar tās struktūru: laiku (ritms, temps, formulējums), augstumu (melodija, noskaņojums, harmonija), tekstūru (tembrs un skaļums) un dažādiem mūzikas emocionālajiem elementiem, šādi noskaidrojot, kas cilvēku iedrošina veikt attiecīgas darbības kā, piemēram, uzkavēties veikalā ilgāku laiku, iepirkties vai, gluži pretēji, ātrāk doties prom.
Atpazīstamības mainīgā daba
Mūzikas atpazīstamības ietekme uz patērētāju uzvedību ir salīdzinoši maz pētīta, jo atpazīstamība ir subjektīvs jēdziens. Dziesma ir atpazīstama, ja to zina plaša sabiedrība, līdz ar to ļaujot mums secināt, ka arī konkrētais indivīds dziesmu iepriekš ir dzirdējis un pazīst. Arī atpazīstamība nav mūžīga – laika gaitā tā pazūd. Tādēļ, lai mūzika būtu pazīstama, ir vajadzīga iepriekšēja klausīšanās pieredze vai konteksts, kas rada atpazīstamības izjūtu.
Atkārtoti atskaņota fona mūzika patērētājiem kļūst patīkamāka, un viņi to atceras, tomēr vienas un tās pašas mūzikas regulāra atkārtošana var radīt arī negatīvu efektu – cilvēkiem mūzika apnīk.
Pazīstama mūzika piesaista uzmanību vairāk kā nepazīstama, jo saistās ar noteiktām atmiņām. Atpazīstama mūzika patīkami satrauc, kamēr nepazīstama mūzika palielina baudījumu, jo dod jaunatklājuma prieku.
Cik atpazīstamai mūzikai jāskan veikalā, tas jāizvēlas atbilstoši tirgotāja stratēģiskajiem mērķiem. Vēl jāņem vērā fona mūzikas attiecības ar citiem atmosfēru veidojošiem elementiem tādiem kā krāsa vai smarža – arī tas var ietekmēt plānoto rezultātu.