Ewert and the Two Dragons ar koncertu atgriežas Latvijā

Raksta attēls - Ewert and the Two Dragons ar koncertu atgriežas Latvijā Foto: Uldis Siliņš

22.03.2015 / Antra Bērtule

Tas, ka Rīgas koncertzāle Palladium sestdienas, 21. marta, vakarā bija pilna līdz augšējiem balkoniem, nav nekāds brīnums. Sava jaunā ieraksta Circles prezentācijas koncertu sniedza Ewert and the Two Dragons – pamatoti saukta par pašlaik labāko igauņu indie grupu, kuri jau ir ieguvuši popularitāti arī ASV un citās Eiropas valstīs, ne tikai Igaunijā.

Ewerts šoreiz iesildīja pašmāju indie/roka apvienība Momend, kuri nospēlēja vienu lielisku pusstundas (ar astīti) koncertu. Momend gan ir atsevišķa stāsta vērts un, lai arī šovakar pildīja igauņu iesildītāju uzdevumu, viņi ar savu jaudīgo priekšnesumu un veiksmīgo ierakstu Spirals ir pelnījuši atsevišķu koncerta apskatu un klausītāju uzmanību arī ārpus Baltijas.

Grupa Momend iesilda Ewert and the Two Dragons.

Lieli un mazi koncerti

Ewerts  attiecības ar Latviju iezīmē unikālu un ciešu asaikni Baltijas neatkarīgās mūzikas laukā, kura radīšanā un mērķtiecīgā kopšanā līdzvainīgi ir arī pašmāju neatkarīgās mūzikas izdevēji I Love You Records. Tieši Vecrīgas bārā I Love You šī igauņu grupa pirms vairākiem gadiem sniedza vienu no pirmajiem Latvijas koncertiem, kam jau sekoja sadarbība ar tolaik izveidoto I Love You Records ierakstu izdevniecību ( kuru pārziņā ir arī dziesminieces Alises Jostes, Momend, Goran Gora, The Sound Poets un citu mūziķu ieraksti). Tam sekoja mazi un lieli Ewerts koncerti Latvijā, Baltijā un nu jau arī ASV, šogad izdodot trešo pilnmetrāžas ierakstu Circles.

Grupas solists Everts Sundja bārā I Love You

Protams, šis nav vienīgais gadījums, kur, teiksim, latviešu mūziķis kļūst pieprasīts citā Baltijas valstī (Laura Reinika Es skrienu lietuviešu versija Aš Bėgu ironiskā kārtā konkurē pati ar sevi latviskajā variantā un skan vienlīdz labi abās valodās), nemaz nerunājot pa mūsu Prāta Vētru, kuriem mūsu reģionā nekas vairs nav jāpierāda. Prāta Vētra arī uzstājās ar grandiozu koncertu Tallinā 2011. gadā un, starp citu, kopā ar Ewert and the Two dragons nodziedāja igauņu superhītu (In the end) there is only love.

Katram savs koncertstāsts

Tas, ka šis koncerts Ewertiem nozīmēja vairāk kā tikai jaunā albuma atspēlēšanu, bija jūtams vai katrā zāles kvadrātmetrā. Grupas solists Everts Sundja (Ewert Sundja) pēc dažām nospēlētām dziesmām draudzīgi un ar mīļu igauņu-britu akcentu pateicās I Love You Records pārstāvim Bruno Rozem par to, ka Latvija ir kļuvusi par viņu „otrajām mājām”.

Lai arī pilnā zāle Palladium koncertzālē lielā mērā bija mērķtiecīga menedžmenta, izdevniecības un pašas grupas darba rezultāts, tas tomēr vēl negarantē uzticīgu fanu loku. Arī arī klausītājiem šis neizskatījās pēc kārtējā koncerta. Turklāt – ne tikai meitenēm! Lai arī Ewerts puiši par šarma un citu boibenda kvalitāšu trūkumu sūdzēties nevar, koncerta apmeklētāju vidū bija gan pārīši (visu cieņu, puiši godprātīgi stāvēja rindā pēc meiteņu dzērieniem un tos pat neizlēja, manevrējot cauri klausītāju rindām), gan draugu bariņi un bērni ar vecākiem. Zīmīgi, ka Palladiumā bija dzirdamas vairākas valodas, arī krievu, angļu, igauņu un franču. Turklāt pie garderobēm varēja saklausīt, ka cilvēkiem ir pašiem savi Ewerts koncertstāsti. Tā kāds no viņiem atcerējies par grupas koncertu mūzikas ierakstu veikalā Randoms 2011. gadā, kur cilvēku bijis tik daudz un gaisa – tik maz, ka grupa beigās spēlējusi uz ielas.

(Beigās) vienmēr paliek mīlestība

Koncertu Palladium varētu saukt par populārās mūzikas dziesmusvētkiem, tikai milzu kora vietā spēlēja grupa, kas nav vienkārši uz Latviju atbraukuši ārzemnieki, bet gan mūziķi, kas ir atklājuši baltiešu dīvaino, pretrunīgo un brīžam neizprotamo piederības sajūtu. Jā, mums patīk pasmieties par lēnajiem igauņiem vai pagražoties par to, ka viņi jau atkal ir soli priekšā latviešiem kādā biznesa idejā. Igauņiem ir sava joku folkora par latviešiem vai lietuviešiem, tomēr vienā telpā un laikā, kurā vienojošais elements ir mūzika, mēs esam viens otram savējie.

Koncerta sākuma daļā izskanēja jaunās dziesmas no Circles – tostarp albumu ievadošie Pictures un Million Miles, u.c. Neiztika arī bez skaņdarbiem no viņu 2011. gadā izdotā albuma Good Man Down, kas viņiem atnesa lielos koncertus un atpazīstamību: dzirdējām gan skarbo neatbildētas mīlestības balādi Jolene, romantisko Sailor Man, u.c. (In The End) There’s Only Love sagaidāmi izskanēja kā viena no pēdējām, izraisot kārtīgas ovācijas un līdzi plaudēšanu.

Tikšanās ar faniem grupas Ewert and the Two Dragons koncerta laikā.

Pieaugušu cilvēku mūzika

Savukārt dziesma The Rabbit, kas jau albumā Good Man Down krietni lēca laukā no kopējā koncerta toņa ar smagnējo country/alt.rock noskaņu, arī koncertā izskanēja labā nozīmē tumšāk, atklājot grupas daudzveidību un atrādot dziesmas versiju ar akustisko ģitāru aranžējumu. Manuprāt, The Rabbit sajūtiski iederētos arī ASV kulta seriāla True Detective skaņu celiņā. Ņemot vērā mūzikas industrijas ķīmiju ar arvien pieaugošo TV seriālu padarīšanu un pašu Ewerts panākumiem ASV – iespējams, kādu dziesmu no viņiem seriālos mēs tiešām sagaidīsim. Jauki, ka koncertā līdzās grupas četrotnei bija arī pūšaminstrumentu ansamblis, paspilgtinot koncertu ar īpatnējām saksofona partijām un savā ziņā paturpinot mazo roka orķestru tradīciju, kura pirms 7- 10 gadiem jau bija populāra kanādiešu indie apvienību Arcade Fire un Broken Social Scene koncertos. Lai arī Ewerts šur tur dēvē par igauņu atbildi britu populārajiem folk/indie mūziķiem Mumford And Sons, līdz ar Circles jaunajām dziesmām Ewerts arī dzīvajā izklausās lakoniskāki un tīrāki no tautiskajiem, folkam raksturīgajiem,elementiem. Grupa vairāk ir tuvinājusies britu indie grupu Wild Beasts un Foals virzienam, kuri raksta nopietnu indie/popmūziku pieaugušiem cilvēkiem bez liekas lēkāšanas pļavā ar bandžo rokās.

Foto: Uldis Siliņš

ParMuziku.lv

ParMuziku.lv ir online mūzikas žurnāls, kurā iespējams izlasīt svarīgāko par mūziku Latvijā un pasaulē. Šeit vari atrast ne tikai aktuālās ziņas, ekspertu viedokļus, albumu, DVD un koncertu apskatus, bet arī informāciju par mūzikas biznesa ikdienā neredzamo pusi – autoru un izpildītāju blakustiesībām, ierakstu izpildījumu publiskajā telpā, kā arī mūzikas industriju kopumā.

Par LaIPA

Biedrība „Latvijas Izpildītāju un producentu apvienība” (LaIPA) ir kolektīvā pārvaldījuma organizācija, kur apvienojušies pašmāju un ārvalstu izpildītāji un fonogrammu producenti, lai iestātos par savām tiesībām un saņemtu taisnīgu atlīdzību par savu fonogrammu izmantošanu Latvijā un ārvalstīs. Vairāk

Sazinies ar mums!