Lai arī mūzikas industrija gan Latvijā, gan pasaulē pēdējo gadu laikā ir krietni attīstījusies, mūziķu un industrijas cilvēku vidē joprojām ir daudz jautājumu, uz kuriem rast atbildes. Šoreiz skaidrosim to, kas ir fonogrammas producents un, kāda īsti ir producenta nozīme mūzikas ieraksta (CD, vinils, mp3, u.c.) tapšanā.
Pasaules mūzikas industrijā producentam ir ļoti liela nozīme, nereti, pat būtiskāka nekā pašam izpildītājam vai mūzikas komponistam, īpaši popmūzikas jomā. Nereti tieši producents ir tas, kurš izvēlas, ar ko sadarboties ieraksta tapšanā, un nevis otrādi.
Starp populārākajiem ierakstu producentiem var minēt Timbaland, kurš ir sadarbojies ar hiphopa mūziķiem un, pēdējos gados, arī ar Džastinu Bīberu, tāpat jāpiemin mūziķu apvienība The Neptunes, kuru vidū ir arī superpopulārais Farels Viljams. Kopā ar savu pārinieku Čadu Hugo viņi kopš 1990. gadiem ir palīdzējuši vairākiem pasaulē slaveniem mūziķiem, tostarp Britnijai Spīrsai un Džastinam Timberleikam. Latvijā noteikti ir jāmin tādi producenti kā Warner, Universal un Sony, kuru producētās fonogrammas Latvijā tiek atskaņotas 30% apmērā no visa gada laikā publiski atskaņotā repertuāra.
Jēdziens “fonogrammas producents” ir iekļauts arī Romas Starptautiskajā konvencijā, kas pieņemta 1961. gadā un, kuras būtība ir aizsargāt izpildītāju, fonogrammu producentu un raidorganizāciju tiesības.
Fonogramma, vienkāršiem vārdiem runājot, ir ar dzirdi uztverama skaņu fiksācija, savukārt tās producents – fiziska vai juridiska persona, kas pirmā fiksē priekšnesuma (dziesmas) skaņu ierakstā.
Turklāt Latvijā fonogrammu producents ir atbildīgs par izpildījuma skanējumu jeb to, kā albums tehniski un stilistiski izklausīsies pēc demo ierakstu apstrādes. Talantīga producenta iespējās ir padarīt ierakstu kvalitatīvu, populāru un arī unikālu, ar īpašu rokrakstu. Taču producents var būt ne tikai fiziska persona, bet arī uzņēmums, piemēram, SIA Mikrofona ieraksti. Fiziskas personas gadījumā tas būtu, piemēram, mūziķis Dons, kurš organizē dziesmas vai albuma ierakstīšanu studijā un to arī apmaksā. Pēc tam mūzikas ierakstu klausītājs var iegādāties jau kā gatavu preci CD formātā veikalos vai interneta veikalos un dziesmas klausīties neierobežotā daudzumā.
Lai konkrēto cilvēku vai uzņēmumu uzskatītu par fonogrammas producentu, ir jāveic konkrēti soļi, un tie būtu:
Svarīgi ir atcerēties, ka fonogrammas producentam ir praksē jāorganizē un jāvada dziesmas ieraksts, ne tikai jāuzņemas ieraksta finansēšanas darbs.
Tajos gadījumos, kad ieraksta producēšanas (dziesmu ierakstīšanas) praktiskajā procesā ir iesaistīti vairāki cilvēki, tie tiek uzskatīti par ieraksta līdzproducentiem.
Fonogrammu producenti lielāko tiesu ir juridiskas personas ( kā SIA Mikrofona ieraksti vai SIA Prāta vētras skaņu ierakstu kompānija), un līdz ar to arī fonogrammu producentiem ir mantiskas tiesības.
Fonogrammu producentiem ir tiesības atļaut vai aizliegt viņiem piederošos mūzikas ierakstus (fonogrammas):
Neviena no iepriekš minētajām tiesībām nevar tikt izmantota bez producenta atļaujas. Šīs tiesības producents var atsavināt (atdot, pārdot, uzdāvināt un tml.) pēc saviem ieskatiem.
Producentiem ir tiesības saņemt atlīdzību par katru reizi, kad tiek izmantoti ( atskaņoti) viņu mūzikas ieraksti (fonogrammas). Izmantošanas veidi ir dažādi - pārraidīšana radio vai TV, atskaņota publiski – veikalos, bāros, restorānos, deju/mūzikas klubos, sporta klubos, frizētavās, skaistumkopšanas salonos un citās publiskas vietā vai retranslēšana pa kabeļiem vai satelītu.
Par to, kā saņemt atļauju izmantot ierakstus publiskajā vidē, vairāk uzzini arī ŠEIT!