Industrijas Ziņas

Vecmāmiņa recenzē DDA/VA IV elektroniskās mūzikas izlasi

Raksta attēls - Vecmāmiņa recenzē DDA/VA IV elektroniskās mūzikas izlasi Personīgais arhīvs

22.01.2016 / Alise Pabērza

Klausās ome Velta.

2016. gada sākumā Dirty Deal Audio izdeva savu ikgadējo Latvijas elektroniskās mūzikas izlasi DDA\VA, kurā apkopoti pašmāju elektroniskās mūzikas scēnas censoņu veikumi aizgājušā gada griezumā. 

Tā kā elektroniskā mūzika vairāk ir iecienīta jaunās paaudzes klausītāju vidū, tad šoreiz DDA\VA IV izlases albuma apskatu veidot uzticējām 75 gadus jaunajai un spraunajai vecmāmiņai Veltai. 

Velta, dzimusi un augusi Padomju savienībā, lielāko savas dzīves daļu ir pavadījusi krievu estrādes mūzikas apskāvienos, visbiežāk klausoties Filipa Kirkorova, Leonīda Agutina un latviešu leģendārās dziedātājas Noras Bumbieres muzikālo daiļradi. Lielākā saskarsme ar elektronisko mūziku omei Veltai ir bijusi noklausoties pa kādai grupas Zodiaks vinila platei vai pa ausu galam dzirdot to elektronisko mūziku, kuru klausās mazmeitas. 

Pirms sākām kopīgi klausīties  DDA\VA ceturto izlasi, es īsā izklāstā pastāstīju par to, kas ir elektroniskā mūzika, kā tā tiek radīta un nelielu tās attīstības vēsturi. Tad, nu, lūk, šeit būs omes pārdomas par Latvijā radīto elektronisko mūziku. 

Tātad, es saprotu, ka viņi nekur tur gandrīz nemaz nedziedās, bet kāpēc? Ak tā, elektroniskajā mūzikā tik bieži nemaz nedzied, ja. Interesanti, interesanti.. 

Par E:91 - Darba Deju vecmammas pārdomas ir sākotnēji ir skeptiskas: Nezinu gan, vai manos gados šādu mūziku varētu klausīties visu laiku. Un viņš visu laiku dzied vienu un to pašu. Bet uz skaņdarba beigām omes domas jau mazliet mainās: Nē, bet vispār jau pie šitās dziesmas tomēr varētu arī padejot. Tikai tas jaunskungs, ja viņš strādātu tā kā dzied par to strādāšanu visu laiku.. 

Savukār Bandmaster skaņdarbs Us Veltai ne pa visam neiet pie sirds, jo tas izklausoties pārāk viengabalains un uz beigām radot asociācijas ar zāģa zāģēšanu. Līdzīgi ir arī ar NiklāvZ - P, kas izklausoties pēc tējkarošu sišanas pa radiatoru. Uzslava gan seko dziedātājam šajā dziesmā. Coronabeats arī saņem diezgan gastronomisku kritiku: izklausās, ka viņš ik pa laikam klapē kādu ar pavārnīcu. Savukārt Kodek drīzāk dzen naglu sienā, nevis rada mūziku. 

Tomēr, ne viss ir tik negatīvās noskaņās kā sākumā varētu likties. Velta par ļoti patīkamu un klausāmu atzīst northern c - Waterdrink kompozīciju: Šī dziesma man ļoti patīk, izklausās pēc pavasara, tāda pavasarīga noskaņa - it kā kaut kur pilētu lāstekas, čalotu strautiņi un čivinātu putni. Smuka dziesma. Šī pat varētu būt bijusi laba dziesma arī manā jaunībā. Arī Oriole skaņdarbs vecmammai raisa asociācijas ar dabu - jūras skaņām, viļņiem, tāpat arī ELVI - Wakinglude, kas izklausās pēc vējā šalcošām priedēm. 

TV Maskava poniju dziesmai ome pat vizualizē videoklipu, kurā varētu būt kādi pāris poniji zaļā pļavā, TV Maskava pa vidu tiem spēlētu un apkārt kāds dejotu! Pats skaņdarbs omei Veltai liekas ļoti lipīgs un, ja vien viņa mācētu pareizi izrunāt tekstu, noteikti dziedātu līdzi. 

Jāteic, ka omei savas dzīves laikā nekad nav bījusi saistība ar mūziku vairāk kā parastam ierindas klausītājam, kur nu vēl runāt par albumu recenzēšanu. Bet, neskatoties uz to, liekas, ka albuma novērtēšana ir bijis interesants piedzīvojums un albums ir novērtēts gana atzinīgi, jo Velta uzsver, ka jauniešiem šī mūzika jau noteikti patīkot, spriežot pēc mazmeitām, un viņai ir prieks, ka jaunieši rada mūziku un dara to interesantos veidos (piemēram,  izlasē iekļautais Kashuks gabals Hand Written Story ir izveidots Kashukam ierakstot dažādus ikdienas trokšņus un tos apstrādājot, kas mūsu albuma recenzentei likās interesants veids kā radīt mūziku).

Interesanti, ka lielākoties asociācijas ar šo mūziku ome Velta meklēja ikdienā, ikdienas apkārtējās skaņās - vai nu mehāniskās, industriālās vai dabas skaņās. Kas viņai liek domāt, ka elektroniskā mūzika jau patiesībā tāda pati dzīva mūzika vien ir.

Omei Veltai gan atklāts palika jautājums, kā pareizāk pie šādas mūzikas būtu dejot, tāpēc, iespējams, ka nākamā recenzija, kuru mēs varētu kopīgi veidot ar omi Veltu, varētu būt pēc kāda elektroniskās mūzikas pasākuma apmeklējuma.

ParMuziku.lv

ParMuziku.lv ir online mūzikas žurnāls, kurā iespējams izlasīt svarīgāko par mūziku Latvijā un pasaulē. Šeit vari atrast ne tikai aktuālās ziņas, ekspertu viedokļus, albumu, DVD un koncertu apskatus, bet arī informāciju par mūzikas biznesa ikdienā neredzamo pusi – autoru un izpildītāju blakustiesībām, ierakstu izpildījumu publiskajā telpā, kā arī mūzikas industriju kopumā.

Par LaIPA

Biedrība „Latvijas Izpildītāju un producentu apvienība” (LaIPA) ir kolektīvā pārvaldījuma organizācija, kur apvienojušies pašmāju un ārvalstu izpildītāji un fonogrammu producenti, lai iestātos par savām tiesībām un saņemtu taisnīgu atlīdzību par savu fonogrammu izmantošanu Latvijā un ārvalstīs. Vairāk

Sazinies ar mums!