Arnis Račinskis: Uz skatuves, kad uz tevi skatās daudz cilvēki, 5 sekundes ir minūti garas

Raksta attēls - Arnis Račinskis: Uz skatuves, kad uz tevi skatās daudz cilvēki, 5 sekundes ir minūti garas Foto: Ondrej Koscik.

08.12.2015 / Aiga Leitholde

Gatavojoties šī gada pēdējiem koncertiem, grupas “Laika suns” līderis stāsta par 2015.gada spilgtākajiem iespaidiem.

Grupas “Laika suns” līderis Arnis Račinskis Latvijas mūzikā darbojas jau no deviņdesmitajiem gadiem. Būs klausītāji, kas Arni atcerēsies jau no grupas “Dull Doll” laikiem, citiem prātā būs palikušas grupas “Kuba” vai “Mofo”. Račinska muzikālās intereses ir daudzveidīgas un viņš pārzina arī valodas iespējas. Grupas “Laika suns” ekspresīvo ģitārroku caurvij Arnim personiski nozīmīgi stāsti. Šogad klausītāji beidzot sagaidīja “Laika suns” pilna garuma studijas albumu “Gaismas lādiņš”. Grupa spēlēja koncertus gan Latvijā, gan ārzemēs.

Šogad psiholoģiski nostabilizējāmies “Laika suns” dalībnieku sastāvā. Šī kombinācijas pat nav jāpaskaidro! Mēs saprotamies labi arī tad, kad neko nespēlējam. Tas ir ļoti svarīgi!

 

Račinskim ir svarīgi, lai grupa būtu kā grupa, nevis projekts, kur katru koncertu var spēlēt citi dalībnieki. “Laika suns” spēlē pieredzējuši mūziķi Pēteris Lunde, Kārlis Josts, Elvijs Pārpucis – klausītājiem zināmi arī no grupām “The Sound Poets” un “Momend”.

Arnis Račinskis stāsta:

Tallinas Mūzikas nedēļas mācība

Tallinas Mūzika nedēļā dziesmas dziedājām angliski. Biju noslinkojis, tāpēc daži dziesmu teksti angliski tika uzrakstīti iepriekšējā vakarā. Viss bija forši, kamēr pāris stundas pirms koncerta man sākās lampu drudzis – es nezinu dziesmu vārdus. Nopirku bloku, uzrakstīju pirmās rindiņas un tās noliku uz grīdas blakus mikrofonam. Man neierasti šis bija sēdošais koncerts. Zālē bija samērā gaišs un sēdošā publika atgādināja žūriju. Sākam spēlēt pirmo dziesmu un es vienkārši neko neatceros. Nav pat pavediena. Tā, paldies dievam, bija tikai viena pantiņa garumā, bet man pašam šķita, ka visi šo kļūdu ir pamanījuši. Esot uz skatuves, kad uz tevi skatās daudz cilvēki, šķiet, 5 sekundes ir minūti garas. Neviens nebija manu kļūdu pamanījis. Dziedot svešvalodā klausītājiem, kuriem tā nav dzimtā valoda, teksts paslīd garām, kā arī paiet laiks, kamēr koncertā skaņa tiek savākta. Sākumā ir tikai frāzes un skaņas, un neviens nepievērš lielu uzmanību tam, cik gramatiski adekvāts ir teikums. Šī bija vajadzīga pieredze, lai to nākotnē neatkārtotu – dziesmu tekstus ir laicīgi jāsagatavo.

Albums “Gaismas Lādiņš”

Albuma “Gaismas Lādiņš” dziesmas un ieraksts tapis man nopietnā dzīves posmā. Kamēr lietas ir godīgas, manuprāt, ir vērts par tām runāt. Mūzika ir komunikācija, kurai vajadzīgas vismaz divas iesaistītās puses. Un tā rodas paradokss – tu, spēlējot savu mūziku, komunicē ar pasauli, stāstot, kā tev salauza sirsniņu. Un tad liekas, ka tavs klausītāju skaits, atkarībā no tā, vai tas mērāms desmitos, simtos vai tūkstošos, ļauj novērtēt mūzikas kvalitāti. Bet tā tas tomēr nav, jo bieži populārākās dziesmas ir par pilnīgām muļķībām. Es justos ļoti neērti, ja tiktu pieķerts melojot. Protams, dziesmu tekstu pamatā ir īsts impulss. Pēc tam tā jau ir spēle ar tekstu, to piemērojot mūzikas formai, kas ir tradicionāli ritmiska, līdz ar to rindiņas top līdzīgos garumos. Tā agri vai vēlu mēs nonākam pie atskaņām un formas diktāta. Man šobrīd šķiet, ka nākošās dziesmas nebūs tik personiskas, intīmas, jo manā dzīvē ir cits periods un visticamāk turpinājums būs mazāk skumjš.

Albuma prezentācija Positivus festivālā

Pēcis (Pēteris Lunde) ierosināja albumu izdot festivāla Positivus laikā. 17. jūlijs bija trešais noliktais albuma prezentācijas datums. Sākotnēji bijām plānojuši albumu prezentēt jau gada sākumā. Albuma ieraksts, miksēšana un māsterēšana bija mūsu pašu atbildība. Biju domājis, ka ieraksta pēcapstrādi veikšu 2 mēnešu laikā, šis darbs prasīja 8 mēnešus. Šīs tehniskās lietas saturu neietekmēja, taču tās man pašam bija svarīgas. Galu galā pats “Gaismas Lādiņu” nespēju klausīties no sākuma līdz beigām. Protams, ar laiku visi tehniskie nelīdzenumi izlīdzinās un aizmirstās, pāri atstājot albumā iesaldētu laiku, nevis manu cīņu, piemēram, ar kāda konkrēta instrumenta skaņu.

Ekspresīvs ģitārroks

Jā, var teikt, ka “Laika suns” skanējums ir kļuvis ekspresīvāks. Ilgus gadus man bija sajūta, tiklīdz ģitāras kļūst skaļākas, tās vairs neiederas mūsu patērētāju kultūrā. Runāju par laiku desmit gadu pagātnē, kad bija sajūta, ka visam jāskan tā, lai tas derētu fonam kafejnīcā. Man patīk, ka grupas koncerta skanējums atšķiras no albumā dzirdamā. Mūzikas ierakstam ir citas funkcijas. Albumu tu klausies, bet koncertu tu piedzīvo. Vēl jāņem vērā, koncertos mūziku klausāmies nesalīdzinoši skaļāk nekā mēs klausāmies ierakstus. Koncertā ir arī vizuālais efekts, tā ir sava veida izrāde. Un tomēr, spēlēt skaļu ģitārmūziku ir tas pats, kā spēlēt tehno. Ja tiek izrauts elektrības vads, viss apstājas. Mēs tomēr esam ļoti atkarīgi no tehnikas.

Grupa “Laika suns” ar jaunajām un arī 7 gadus vecām dziesmām koncertos:

ParMuziku.lv

ParMuziku.lv ir online mūzikas žurnāls, kurā iespējams izlasīt svarīgāko par mūziku Latvijā un pasaulē. Šeit vari atrast ne tikai aktuālās ziņas, ekspertu viedokļus, albumu, DVD un koncertu apskatus, bet arī informāciju par mūzikas biznesa ikdienā neredzamo pusi – autoru un izpildītāju blakustiesībām, ierakstu izpildījumu publiskajā telpā, kā arī mūzikas industriju kopumā.

Par LaIPA

Biedrība „Latvijas Izpildītāju un producentu apvienība” (LaIPA) ir kolektīvā pārvaldījuma organizācija, kur apvienojušies pašmāju un ārvalstu izpildītāji un fonogrammu producenti, lai iestātos par savām tiesībām un saņemtu taisnīgu atlīdzību par savu fonogrammu izmantošanu Latvijā un ārvalstīs. Vairāk

Sazinies ar mums!