Nepieradinātās mūzikas festivāls „Skaņu mežs’2016” izziņo koncertprogrammai piesaistītas meistarklases un lekcijas, kas 13. un 14. oktobrī noritēs Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijā. Tās vadīs pianists, laikmetīgās mūzikas interprets R. Endrjū Lī (R. Andrew Lee), frīdžeza saksofonists Čārlzs Geils (Charles Gayle) un komponists Maikls Finisijs (Michael Finnissy). Šo norišu apmeklējums ir bezmaksas.
Maikls Finisijs (1946.) ir britu komponists un pianists, kas, pateicoties gan savai mūzikai, gan pedagoģiskajam darbam, tiek uzskatīts par vienu no diviem nozīmīgākajiem personāžiem tā saucamā “jaunās sarežģītības” virziena tapšanā (otrs ir Braiens Fernīho (Brian Ferneyhough)). Lai gan pats Finisijs noraida šo 1980. gados radušos apzīmējumu, apgalvojot, ka “jaunā sarežģītība” pat nav nosaucama par līdzīgi domājošu komponistu “skolu”, viņa paša mūziku tik tiešām raksturo izteikti kompleksa notācija, mikrotonalitāte, izplūdušas melodiju kontūras, pārblīvēti daudzslāņainas un savstarpēji teju nesavienojamas ritmiskas konstrukcijas, straujas maiņas un nepieciešamība pēc netradicionālām instrumentu spēles tehnikām – ne velti daudzas no viņa kompozīcijām tiek dēvētas par praktiski “nenospēlējamām”.
77 gadus vecais Geils ir viens no nozīmīgākajiem Alberta Ailera (Albert Ayler) un vēlīnā Džona Koltreina (John Coltrane) tradīcijas turpinātājiem mūsdienās. Viņš vienlaikus ir uzskatāms arī par noslēpumaināko un pretrunīgāko Ņujorkas „loft” scēnas personību. Praktiski nekas nav zināms par Geila dzīvi līdz pat astoņdesmito gadu vidum – 1973. gadā viņš ir manīts spēlējot bundzinieka Rašida Ali (Rashied Ali) grupā, taču visa pārējā viņa biogrāfija līdz pat pirmajiem ierakstiem vēl aizvien palikusi noslēpumā. Aptuveni divdesmit gadus no savas dzīves Geils pavadījis kā bezpajumtnieks un ielu mūziķis, taču, pateicoties astoņdesmito gadu beigās nākušajai atzinībai, šobrīd jau dzīvo vienistabas dzīvoklī Manhetenā.
Lī ir augstu vērtēts minimālisma un laikmetīgās mūzikas interprets: “New York Times” viņa talantu raksturo kā “nemainīgi iespaidīgu”, The Guardian par viņa spēles prasmi raksta – “eleganta un inteliģenta”, savukārt Pitchfork to dēvē par “augstākā līmeņa tehniku”. Pianists sākotnēji fokusējies uz Bēthovena un Rahmaņinova mūziku, taču vēlāk nolēmis savu darbību veltīt mūsdienu mūzikai, konkrētāk minimālismam un kolektīva Wandelweiser komponistu daiļradei.
Meistarklases atbalsta VKKF, Rīgas dome, kā arī novatoriskās mūzikas platforma SHAPE un Eiropas Savienības programma „Radošā Eiropa”. R. Endrjū Lī un Čārlza Geila lekciju/meistarklasi atbalsta arī ASV vēstniecība Latvijā un Trust for Mutual Understanding.