Reperu ēnā – iepazīsti pašmāju bītmeikerus

Raksta attēls - Reperu ēnā – iepazīsti pašmāju bītmeikerus

10.03.2019 / Parmuziku.lv

Nav noslēpums, ka reperi ir galvenie varoņi savā dziesmā, taču reti, kad tiek pieminēts cilvēks, kas radījis tās instrumentālo pavadījumu.

Producenti jeb bītmeikeri ir līdzvērtīgi nozīmīgi dziesmas tapšanas procesā, jo, lai skaņdarbs būtu izdevies, tam nepietiek tikai ar kodolīgiem pantiem un asprātīgām rīmēm, nepieciešams kvalitatīvs un skanīgs bīts, kas notvers melomānu sirdis. Rakstā piedāvajam īsi iepazīties ar dažiem no talantīgākajiem Latvijas bītmeikeriem.

 

dotConcept

Roberts Lins jeb dotConcept ir bītmeikers no Salaspils, kurš jau kopš pusaudža gadiem dzīvo Anglijā. Viņš ir atbildīgs par diviem pavadījumiem “Zelta mikrofona” laureāta repera anša albumā ‘’Balzams’’ – ‘’Zāles’’ un ‘’Nogrimušo Kruīza Kuģu Baseini’’.

23 gadus vecais Roberts ar producēšanu nodarbojās jau septiņus gadus un ne reizi nav skatījies atpakaļ: ‘’Mani tas atslābina. Kad sāku pieslēgties bītiņiem, sapratu ka labāk ir sēdēt četrās sienās, nevis "streetot". Pēc morāli sagraujošas darba dienas, ir forši iesēsties dīvānā, paspēlēties ar sempleri, līdz ko piedzimst ideja. ‘’

Roberts norāda, ka bītus pārdot izdosies ikdvienam, kam ir savs stils, taču Latvijas scēnā reperi ir ļoti atšķirīgi līdz ar to jāprot radīt dažāda tipa bīti, kas nemaz nav tik elementāri.

Gustavs Strazdins

Talsinieks Gustavs Strazdiņš ir 26 gadus vecs un ar mūziku nodarbojās jau septiņus gadus. Uz Gustava instrumentālā pavadījuma repojis amerikāņu reperis Tyga dziesmā ‘’Forever On Fire’’.

Pats Gustavs hiphopu klausās jau no astoņu gadu vecuma un bērnībā pat repojis, taču, neredzot tam potenciālu, vēlāk pievērsies producēšanai. Viņš producē mūziku gandrīz katru dienu un uzskata, ka ļoti svarīgs profesijas aspekts ir sevis popularizēšana internetā: ‘’Kad netaisu bītus, tad daru citas noderīgas lietas, piemēram, strādāju pie reklāmām, sociālo portālu uzturēšanas, lasu vai atbildu uz e-pastiem, kā arī apgūstu dažādas sociālo tīklu lietošanas taktikas.’’

‘’Nav viegli, bet iztiku ar to var nopelnīt,’’ atzīst bītmeikers.

 

Noitro

Rēzeknietis Edgars Trops ar mūziku nodarbojas kopš 2004. gada, taču tikai pēdējos pāris gadus tam pievērsies daudz nopietnāk. Pašlaik darbojas folk-hiphop grupā “Nospiedumi” kopā ar reperi Misteru un tautas mūzikas pārstāvi Edgaru Zilbertu. Pazīstamākie kopdarbi ar Brīvrunu Projektu un tādiem reperiem kā Edavārdi un Reinis Kapone.

‘’Izmantoju gan dažādus samplerus un sintezatorus, gan arī virtuālos instrumentus un datorprogrammas. Dažkārt arī pašierakstītas dabas un apkārtējās vides skaņas,‘’ savu darba procesu raksturo Edgars.

Viņš norāda, ka par bītiem sagaida pretī aptuveni 20-50 eiro, taču tā nav viņa pamatnodarbe: ‘’Pilnvērtīgu iztiku ar to nenodrošinu, jo sadarbojos tikai ar Latvijas izpildītājiem un vairāk hobija līmenī. Iztiku ar to varētu nopelnīt, ja tirgotu bītus ārzemju interneta bītu vietnēs, bet tad tam ir jābūt pamatdarbam un jāiegulda attiecīgs laiks un enerģija.’’

Viņš slavē vietējo producentu darbu kvalitātes līmeni un norāda, ka atsevišķiem bītmeikeriem tas ir pat pasaules līmeņa, kas, viņaprāt, ir ļoti pozitīvi priekš tādas mazas valsts.

 

Niklāvz

Liepājieks Niklāvs Sekačs ar mūziku nodarbojās kopš 16 gadu vecuma un šo desmit gadu laikā paspējis sasniegt ievērojamas virsotnes. Sadarbojies ar populārākajiem vietējiem reperiem, tai skaitā producējis lielu daļu dziesmu no pērnā gada labākā hiphop ieraksta – Ozola ‘’Neona Pilsēta’’.

‘’Producēšana ir kaut kas īpašs, kas ir kā daļa no cilvēka. Kad to nepiekopj, tad jūties kā tukšs cilvēks,’’ stāsta Niklāvs.

Lai gan uzsākot darbību, ietekmējies no tādām žanra ikonām kā Madlib, J Dilla un DJ Premier, viņš uzskata, ka pašlaik nevienam no producentiem īsti nav sava rokraksta, kas viņu darbus padarītu atšķirīgus. Niklāvs norāda, ka ar bītu tirgošanu ir iespējams pelnīt stabilu iztiku, taču tad ar to jānodarbojās ikdienas.

Pāšreizējo vietējo bītmeikeru situāciju viņš raksturo kā interesantu, taču tai pašā laikā mistisku: ‘’Bītmeikeri nerīko savus pasākumus un visi taisa vienādus bītus.’’

PRGMAT

Jeb Kristaps Skroderis ir 28 gadus vecs un nāk no Valmieras. Ar vairāk kā 10 tūkst. ikmēneša klausītājiem iekš mūzikas straumēšanas sevisa Spotify un tūkstošiem klausījumu iekš SoundCloud ir iespējams klausītākais vietējais bītmeikers. Kā arī viņš ir autors pirmajai instrumentālā hiphopa vinila platei Latvijā.

Kristaps savu pieeju bītiem raksturo ļoti vienkāršoti: ‘’Pārnāku mājās un taisu bītus. Iedvesmo tas vaibs, kurš rodas kad tu blasto savas bungas monitoros un pat nedomā apstāties.’’

Viņš sevi kategorizē kā ‘’standalone’’ bītmeikeru, kas nozīmē, ka viņam nav nepieciešamības pēc kāda mākslinieka vokāliem, lai darbs skaitītos pabeigts, lai gan ir nodibināti kontakti gan ar citiem bītmeikeriem, gan dažādiem reperiem.

Neskatoties uz to, ka Kristaps pārsvarā uzturas ārzemju producentu forumos un diskusiju vietnēs, viņš uzskata, ka ar bītiem var pelnīt iztiku arī Latvijas mērogā.

SilinsBeats

Rīdzinieks Sandis Siliņš sāka producēt mūziku jau 14 gadu vecumā. Šobrīd viņš ir pilnas slodzes bītmeikers. Sandis sadarbojies ar vairākiem pašmāju grandiem – Kreisais Krasts, Singapūras Satīns, Ozols u.c., kā arī ar daudziem ārzemju reperiem, īpaši izceļot Oxxxymiron, Porchy un King Los.

Viņš stāsta, ka gala produkts var būt gatavs arī stundas laikā, taču bieži var būt tā, ka nekas nesanāk pat pēc ļoti ilgas eksperimentēšanas ar skaņām: ‘’Apmēram 3/4 iesākto bītu tā arī nekad nenokļūst līdz klausītājiem.’’

‘’Ir iespējams nopelnīt ļoti labi, bītu cenas svārstās sākot no 20 dolāriem un beidzot pat ar 1000 dolāriem par ekskluzīvām tiesībām un jā, tik tiešām ir, kas pērk,’’ stāsta producents.

Tablis

Vietējais bītmeikers Tablis jeb Toms Horsts ir 31 gadus jauns rīdzinieks. Ar mūziku viņš nodarbojās jau teju 16 gadus un paspējis sadarboties ar virkni vietējo smagsvaru: Melikols, Eliots, Skutelis, Ake, Edavārdi, Rolandu Če, ansis u.c.

Toms stāsta, ka viss sākās ar iekšējo sajūtu un viņš jau ļoti ilgu laiku netaisa kaut ko ‘’tāpat vien’’. Viņa darba process ietver dažādus elementus – īpaša uzmanība tiek pievērsta detaļām: ‘’Esmu mazo nianšu cilvēks, ieklausoties dzirdēsi, ka katrā cilpā ir kaut kāda neliela atšķirība no iepriekšējās, būs kaut vai viens hihats izņemts, kaut kas basiņā savādāks, vai fonā ielikta kāda caurspīdīga skaņa. Ļoti patīk izmantot metodes, kur apzināti pieļauj minimālas atkāpes no sekvencēta ritma, lai kompozīcijām būtu cilvēcīgāka sajūta. Ceru, ka to jūt vismaz zemapziņas līmenī.’’

Producents stāsta, ka bīts pie viņa maksā ap 100 eiro un, pēc ieraksta tas tikšot arī profesionāli samiksēts un māsterots.

‘’Nefokusējos uz bītu tirgošanu, tas nav galvenais ienākumu avots, vairāk paļaujos uz to, ko varu izdarīt kāda labā – ieraksta vai apstrādes procesā. Ir bijis pat tā, ka ir žēl tas, ka esmu pārdevis bītu, ’’ neslēpj Toms.

 

thundaa

Bītmeikers ar mākslinieka pseidonīmu thundaa ir jelgavnieks Artis Ķekars. Ar vairāk kā 16 tūkst. abonentiem savā Youtube kontā, viņš ar platformas palīdzību spējis sadarboties ar Krievijas repa milzi FACE, kā arī Austrālijas uzlecošo talantu ChillinIt.

'Ar mūziku nopietnāk nodarbojos pēdējos divus gadus,' stāsta 21 gadu vecais producents.

'Cenšos panākt, lai cilvēki izjūt emocijas nevis tikai bezmērķīgi patērē mūziku.'

Viņš stāsta, ka arī Latvijā ir iespējams pelnīt ar mūziku: "Paralēli studijām augstskolā neesmu spiests  iet strādāt, jo varu nopelnīt pietiekami ar bītiem."

Bīti atšķiras un producents skaidro, ka to cenas atkarīgas no licencēm, taču ekskluzīvu skanējumu cenas svārstās pat vairākos simtos eiro.

ParMuziku.lv

ParMuziku.lv ir online mūzikas žurnāls, kurā iespējams izlasīt svarīgāko par mūziku Latvijā un pasaulē. Šeit vari atrast ne tikai aktuālās ziņas, ekspertu viedokļus, albumu, DVD un koncertu apskatus, bet arī informāciju par mūzikas biznesa ikdienā neredzamo pusi – autoru un izpildītāju blakustiesībām, ierakstu izpildījumu publiskajā telpā, kā arī mūzikas industriju kopumā.

Par LaIPA

Biedrība „Latvijas Izpildītāju un producentu apvienība” (LaIPA) ir kolektīvā pārvaldījuma organizācija, kur apvienojušies pašmāju un ārvalstu izpildītāji un fonogrammu producenti, lai iestātos par savām tiesībām un saņemtu taisnīgu atlīdzību par savu fonogrammu izmantošanu Latvijā un ārvalstīs. Vairāk

Sazinies ar mums!