Kanje Vests pret mūzikas industriju

Raksta attēls - Kanje Vests pret mūzikas industriju Instagram

22.09.2020 / Artis Ķekars

Pēdējo nedēļu laikā reperis, producents un modes ikona Kanje Vests sociālajā tīklā Twitter sacēlis vētru, paužot savu nepatiku pret mūzikas industrijas milžiem – Sony un Universal Music Group.

Reperis mēģina izpirkt tiesības uz savu mūzikas katalogu, tādējādi pārtraucot saistības ar iepriekšminētajām ierakstu kompānijām.

Kādā no tvītiem mūziķis pat publicējis savus līgumus ar ‘’Universal Music Group’’ pilnā to garumā. Līgumi sevī ietver dažādas sīkas detaļas, tostarp albumu ierakstīšanas budžetus un peļņas sadalījumus.

‘‘Parakstot līgumu ar ierakstu kompāniju, tu atsakies no savām tiesībām. Bez tiesībām uz savu mūziku, tev nav teikšanas par to, kas ar to notiek. Kāds cits kontrolē to, kur un kad tā tiks atskaņota. Mūziķiem atliek vien samierināties ar slavu, tūrēm un fanu atribūtiku,’’ mūziķis tvītoja pagājušajā otrdienā.

Lai gan Vests nav ne pirmais, ne pēdējais, kurš mēģina pretoties lielo mūzikas ierakstu kompāniju negodīgajiem principiem (Prinss un Maikls Džeksons publiski protestēja pret saviem līgumiem jau gadsimta sākumā), vairāki advokāti norādījuši, ka emociju izplūdumi sociālajos tīklos un līgumu publicēšana reperim nelīdzēs izkļūt no tiem.

1976. gada ASV izveidotais Autortiesību Akts paredz, ka mūziķi savus katalogus no ierakstu kompānijas var atgūt ne ātrāk kā 35 gadus pēc līguma noslēgšanas. Tas nozīmē, ka Vests var sākt legālu cīņu par tiesībām uz savu debijas ierakstu ‘‘The College Dropout’’ vien 2039. gadā.

Lai gan kādā no līgumpunktiem atrunāta iespēja atgūt tiesības uz albumiem ‘‘Yeezus’’ un ‘‘The Life of Pablo’’ vien 20 gadus pēc to izdošanas. Protams, tikai gadījumā, ja atmaksātas visas studijas sesiju izmaksas, kas respektīvi ir 12 miljoni dolāru ‘‘Yeezus’’ un 6 miljoni ‘‘TLOP’’.

Sarunā ar mediju ‘‘Pitchfork’’ mūzikas autortiesību pārzine un advokāte Liza Altēra norāda, ka Vesta līgumi ir ierasta prakse un nav nekas neparasts pat tāda līmeņa māksliniekam: ‘‘Šis nav sliktākais gadījums ar kādu esmu sastapusies. Neskatoties uz to, ka viņš atrodas negodīgā cīņā, kur visi trumpji ir ierakstu kompānijām, ne māksliniekam – savu līgumu publicēšana nevar līdzēt cīņā pret šīm kompānijām.’’

‘‘Var gadīties, ka sekos tiesu darbi, jo ticis pārkāpts vienā no līgumiem minētais konfidencionalitātes punkts. Ierakstu kompānijas var no Vesta veidot piemēru, lai citi nevēlētos sekot mūziķa nedarbiem.’’

Advokāts Bils Hočbergs īsti neizprot Vesta domugājienu un stāsta, ka vienīgais veids kā reperis var pāragri izkļūt no līguma ir saistīts ar sabiedrības attieksmi: ‘‘Varbūt gadās, ka spiediens no faniem izrādās tik nopietns, ka viņi viņu vienkārši palaiž vaļā. Taču visdrīzāk tas tā nenotiks.’’

Ņemot vērā, ka šobrīd likumiskos ceļos izkļūt no esošajiem līgumiem Vestam ir teju neiespējami, viņam atliek vien pamācīt citus mūziķus, lai viņi neattaptos līdzīgā situācijā – aicinājumus atpirkt savus mūzikas katalogus no ierakstu kompānijām viņš raidījis gan Teilores Sviftas, gan Jay-Z virzienos.

Nav šaubu, ka starp Vesta 30 miljoniem Twitter sekotāju atradīsies ne tikai jauni un mazpazīstami, bet arī jau industrijā zināmi personāži, kuri ietekmējoties no repera, mēģinās mainīt patstāvošo lietu kārtību industrijā.

ParMuziku.lv

ParMuziku.lv ir online mūzikas žurnāls, kurā iespējams izlasīt svarīgāko par mūziku Latvijā un pasaulē. Šeit vari atrast ne tikai aktuālās ziņas, ekspertu viedokļus, albumu, DVD un koncertu apskatus, bet arī informāciju par mūzikas biznesa ikdienā neredzamo pusi – autoru un izpildītāju blakustiesībām, ierakstu izpildījumu publiskajā telpā, kā arī mūzikas industriju kopumā.

Par LaIPA

Biedrība „Latvijas Izpildītāju un producentu apvienība” (LaIPA) ir kolektīvā pārvaldījuma organizācija, kur apvienojušies pašmāju un ārvalstu izpildītāji un fonogrammu producenti, lai iestātos par savām tiesībām un saņemtu taisnīgu atlīdzību par savu fonogrammu izmantošanu Latvijā un ārvalstīs. Vairāk

Sazinies ar mums!