1990. gadi: 10 labākie mūzikas ieraksti

Raksta attēls - 1990. gadi: 10 labākie mūzikas ieraksti

11.07.2019 / Artis Ķekars

Par godu dekādes dāvātajai dažādībai, aicinām iepazīties ar 10, mūsuprāt, muzikāli vērtīgākajiem ierakstiem no pagājušā gadsimta pēdējās desmitgades!

Dekāde, kas mainīja cilvēku stila izjūtu un pasaules uztveri. Dekāde, kad tehnoloģijas arvien vairāk ienāca sabiedrības ikdienā. Taču pats galvenais – tā bija dekāde, kad mūzikas dažādība bija tik liela, kā vēl nekad agrāk. Grandžs, alternatīvā un elektroniskā mūzika, kā arī hiphops – žanri, kas pārņēma radio topus un tika atskaņoti it visur.

 

Aphex Twin, ‘‘Selected Ambient Works 85-92’’ (1992. gads)

Britu elektroniskās mūzikas izpildītājs Ričards Deivids Džeimss jeb ‘‘Aphex Twin’’ vienpersoniski pārveidojis neskaitāmus elektroniskās mūzikas likumus, slīpējot un pielāgojot tos pēc sirds patikas. Un 1992. gadā publicētais ieraksts ir tikai pierādījums tam. Psihodēliskā noskaņā skaņas saplūst un mainās viena ar otru, liekot klausītāja iztēlei saspringt. Ar neapšaubāmu, taču nemanāmu precizitāti mūziķis ierakstam piešķīra naratīvu, stāstu, kur katra dziesma ir kā puzles gabaliņš, lai gan spēj pastāvēt pati par sevi – kopā tā veido lielāku, daudz iespaidīgāku bildi.

Radiohead, ‘‘OK Computer’’ (1997. gads)

Vien divus gadus pēc otrā studijas ieraksta ‘‘The Bends’’ izdošanas, kas britu grupai nodrošināja slavas virsotnes Apvienotajā Karalistē, visa pasaule tika iepazīstināta ar ierakstu, kas mainīja ne tikai ‘‘Radiohead’’ turpmāko skanējumu, bet arī visu alternatīvo rokmūziku. ‘‘OK Computer’’ mūzikas kritiķiem lika lauzīt galvas par to, vai Toms Jorks un pārējie grupas dalībnieki vispār pieder pie kāda noteikta žanra. Ieraksts klausītāju ieved paranojas, bezpalīdzības un emocionālās neziņas pasaulē, kur cilvēku ikdienu strauji pārņem tehnoloģijas. 

Portishead, ‘‘Dummy’’ (1994. gads)

Britu grupa ‘‘Portishead’’ tiek uzskatīta par vienu no nozīmīgākajām mūzikas apvienībām triphopa scēnā, jo tieši viņu debijas ieraksts ‘‘Dummy’’ iepazīstināja plašāku sabiedrību ar šo tumšo, netīro, taču reizē trauslo un skaisto mūzikas stilu. Sapludinot blūza, fanka un hiphopa sastāvdaļas, grupai izdevās radīt noskaņu, kas lieliski iederētos kādā 1960. gadu filmā. Pateicoties solistes Betas Gibonsas stindzinoši spalgajiem vokāliem pār džeziskajiem hiphopa ritmiem, ieraksts ļauj klausītajam pazaudēt laika izjūtu un ļauties baudpilnai dvēseles hipnozei.

Nirvana, ‘‘Nevermind’’ (1991. gads)

90. gadu sākumā glemroka ēras zārkā naglas sadzinuši bija tādi jaunpienācēji kā ‘‘Soundgarden’’ un ‘‘Pearl Jam’’, kas ar savu pancisko attieksmi un minimālistisko rokenrola stilu aiz sevis atstāja izteikto glemroka šovinismu. Taču pats pēdējais vāds piederēja Kurtam Kobeinam un grupas otrajam studijas ierakstam ‘‘Nevermind’’. Singls ‘‘Smells Like Teen Spirit’’ tika spēlēts visur un pat tik daudz, ka pats Kobeins atteicās no tā spēlēšanas grupas koncertos. Pats ieraksts sastāv no daudziem garastāvokļu viļņiem, kas mainās no dziesmas uz dziesmu. Grupas ‘‘klusu-skaļi-klusu’’ dziesmu struktūras formula, saklausāma gan melodijās, gan vokālos. Kobeina brīžiem melodiski vienkāršie un maigie vokāli mijas ar dusmu un sāpju pilniem ķērcieniem, kas bailēs liek trīcēt pat pieredzējušākajiem vokālajiem pedagogiem. Pēc ieraksta izdošanas pašam Kobeinam uzgūla atbildības nasta, kuru viņš nelūdza – mūziķis tika uztverts kā ‘‘X paaudzes’’ ikona, kas sevī iemieso pilnībā visus tīņu pārdzīvojumus.

Beck, ‘‘Odelay’’ (1996. gads)

Pretēji dusmu un protestu pildītajai grandža scēnai, kas pārliecinoši diktēja jauniešu dzīvestilu un uztveri vismaz pusi no dekādes, izpildītāja Beka (Beck) piektais studijas albums ‘‘Odelay’’ izrādījās pilnīgs pretstats visam pastāvošajam. ‘‘Odelay’’ ietvaros mūziķis eksperimentēja ar daudz un dažādiem stiliem un skaņām, atsvaidzinot un ieintriģējot klausītāju prātus. Jaucot blūza, folkmūzikas, kantri un repa elementus kopā ar melodiskiem piedziedājumiem, Beks ierakstā spēja radīt atmosfēru, kura klausītāju ar katru dziesmu arvien vairāk ievelk sevī.

Jeff Buckley, ‘‘Grace’’ (1994. gads)

Muzikālā ģēnija un perfekcionista Džefa Baklija (Jeff Buckley) dzīves laikā paspēja iznākt tikai viens studijas ieraksts, taču tā ietekme uz mūzikas industriju manāma vēl šodien. ‘‘Grace’’ ir biedējošs, taču vienlaikus nomierinošs ieraksts, kuram cauri plūst Baklija iekāres pilnie, vienmēr nekļūdīgie vokāli. Debešķīgā Leonarda Koena ‘‘Hallelujah’’ kaverversija daudziem jaunajiem mūziķiem joprojām liek mest līkumu domai par skaņdarba izpildīšanu, baidoties izgāzties uz Baklija emocionālās precizitātes fona.

R

R.E.M., ‘‘Automatic for the People’’ (1992. gads)

1992. gadā grupa ‘‘R.E.M.’’ ir sekmīgi pārcēlusies no alternatīvās mūzikas žanra robežām uz pasaules roka lielākajām skatuvēm, tādēļ viņu astotā studijas ieraksta ‘‘Automatic for the People’’ galvenie motīvi ir tieši par piedzīvotajām pārmaiņām un grūtībām, kas sekoja panākumiem. Ieraksta gaisīgās melodijas tiek papildinātas ar solista Maikla Staipa poētiskajiem pantiem un lipīgajiem piedziedājumiem. Neskatoties uz to, ka ierakstā valda lēni un mierīgi ritmi un dziesmas lielākoties ir par bezcerību, dusmām un zaudējumiem, tās joprojām spēj izprovocēt klausītāju kaislīgi padoties un dziedāt tām līdzi.

Björk, ‘‘Homogenic’’ (1997. gads)

No Islandes nākusī mūzikas ikona Bjerka Gudmundsdotira jeb ‘‘Bjorka’’ ar savu trešo studijas ierakstu ‘‘Homogenic’’ spēja iegravēt savu tik ļoti atšķirīgo un nepārspējami unikālo stila nospiedumu pasaules muzikālajā  zemapziņā uz visiem laikiem. Piedzīvojumiem bagātais ieraksts aizved klausītāju emocionālā un ritmiski aizraujošā ceļojumā, kur savstarpēji mainās un savā formā transformējas ne tikai stīgu instrumenti, bet arī elektroniskās mūzikas efekti un abstrakti bungu ritmi. Pa virsu šīm plūsmām sēž pati dziedātāja un, šķiet, ar balss palīdzību koriģē apkārt notiekošo skaņu burzmu.

Nas, ‘‘Illmatic’’ (1994. gads)

Ņujorkas reperis Nasirs Džounss  zem akronīma ‘‘Nas’’ vien 20 gadu vecumā ar savu debijas studijas ierakstu ‘‘Illmatic’’ iecementēja Amerikas autrumu krasta repa nozīmi ne tikai reģionālā mērogā. Liela daļa mūzikas kritiķu ierakstu novērtēja kā nevainojamu. Viss ieraksta koncepts sastāv no paša repera pieredzētā, proti, ar narkotikām saistīto dzīvesveidu, ko pavada vardarbība un sociālās  problēmas. Ierakstā īpaši iezīmējas repera talants ar asprātīgām, pat vietām poētiskām un trāpīgām rīmēm, atspoguļot sev apkārt notiekošo skaudro patiesību. ‘‘Illmatic’’ centrālais varonis ir pats reperis, kurš, lai gan cenšas izlauzties ārā no nomācošās un nežēlīgās kriminālās dzīves, to reizē iemieso un svin ar pašpārliecinātību.

The Smashing Pumpkins, ‘‘Siamese Dream’’ (1993. gads)

Grupas otrais studijas ieraksts ‘‘Siamese Dream’’ pārsteidza klausītājus ar savu maigo popa un smagā metāla mikstūru, kas īsti neļauj to ierāmēt klasiskajā panka vai grandža žanrā. Lai gan dažiem šis jaunais, daudz intīmākais grupas mākslinieciskais redzējums negāja pie sirds, vairumam šie ‘ķirbji’ simpatizēja izteiktāk. Ieraksta koncepts ir balanss uz šauras robežas starp trauslo un spēcīgo, skarbo. Ne tik agresīvais skanējums ierakstam arī ļāva nonākt radio staciju rotācijā, kas palīdzēja gūt vismaz daļu no tā masīvajiem panākumiem mūzikas pasaulē.

 

Ieraksti nav pakļauti noteiktai secībai un raksta mērķis nav tos savstarpēji salīdzināt.

ParMuziku.lv

ParMuziku.lv ir online mūzikas žurnāls, kurā iespējams izlasīt svarīgāko par mūziku Latvijā un pasaulē. Šeit vari atrast ne tikai aktuālās ziņas, ekspertu viedokļus, albumu, DVD un koncertu apskatus, bet arī informāciju par mūzikas biznesa ikdienā neredzamo pusi – autoru un izpildītāju blakustiesībām, ierakstu izpildījumu publiskajā telpā, kā arī mūzikas industriju kopumā.

Par LaIPA

Biedrība „Latvijas Izpildītāju un producentu apvienība” (LaIPA) ir kolektīvā pārvaldījuma organizācija, kur apvienojušies pašmāju un ārvalstu izpildītāji un fonogrammu producenti, lai iestātos par savām tiesībām un saņemtu taisnīgu atlīdzību par savu fonogrammu izmantošanu Latvijā un ārvalstīs. Vairāk

Sazinies ar mums!