Latviešu ģitāristi radījuši jaunu ģitāras efektu pedāli (VIDEO)

Raksta attēls - Latviešu ģitāristi radījuši jaunu ģitāras efektu pedāli (VIDEO) Ekranšāviņš

18.01.2017 / Aiga Leitholde

Grupas "Big Bluff" ģitārists Iļja Krūmiņš kopā ar inženieriem Mārtiņu Meļķi un Kristapu Kaļvu radījuši jaunu elektriskās ģitāras pedāli "PLUS PEDAL", kuru janvāra beigās prezentēs ASV notiekošajā, pasaulē lielākajā mūzikas instrumentu izstādē "National Association of Music Merchants" jeb NAMM. Par ģitāras pedāļa tapšanu izjautāju idejas autoru Iļju Krūmiņu.

Pastāsti, kā attīstījās ideja par pedāļa izveidošanu!

Ideja pa paša veidotu skaņu tehniku man prātā šaudījās laikā, kad mācījos Londonā. Toreiz salauzu roku un gadu nevarēju spēlēt ģitāru, tāpēc vēlējos ņemt akadēmisko gadu, taču dekāns mani atrunāja. Šajā laikā uztaisīju pirmo projektu, saistībā ar skaņas apstrādi, un arī roka diezgan ātri atveseļojās. Izrādījās, ka rokas salaušanai bija arī sava labā puse - man radās idejas jauniem izgudrojumiem, kurus būvēju savām vajadzībām.

Man bija jautri un man nešķita, ka šīs ierīces vajadzētu komercializēt. Ideja par šo "PLUS PEDAL" dzima, satiekot ļoti talantīgus inženierus Mārtiņu Meļķi un Kristapu Kaļvu, kuri paši arī spēlē ģitāru, rokabillija, kantrī, blūza stilā. Sākumā domājām, ka viss būs vienkāršāk. Darbu pie pedāļa izveidošanas uzsākām 2015. gada oktobrī un tas prasīja 12 mēnešus, lai nonāktu līdz pabeigtam prototipam.

Kādas jaunas funkcijas piemīt šim pedālim?

Šis pedālis dod jaunu funkciju, kas elektriskiem instrumentiem iepriekš nav bijusi. Tie, kuri pazīst klavieres, zina, ka apakšā ir bronzas vai misiņa pedālis, kuru piespiežot skaņa izskan lēnāk. Tas tiek panākts mehāniskā veidā, atslābinot skaņas slāpētājus. Mēs šo principu pielāgojām elektroniskās ģitārās skaņas apstrādes sistēmai. Fricis Kalvelis ir radījis gan vizuālos, gan mehāniskos risinājumus pedāļa dizainā.

Šī projekta tapšanas laikā saņēmām atbalstu arī no citiem Latvijas ģitāristiem. Pedāli līdz šim ir testējuši Jānis Runģis, Jānis Kaniņš, Matīss Čudars, Gatis Zaķis, Miķelis Putniņš, Matīss Runtulis un citi. Tagad, kad pedālis ir gatavs, izjūtam gandarījumu, un domājām, kā projektu virzīt pasaulē. Mēs ļoti priecātos redzēt, ka pedāli izmanto, piemēram, grupa "Radiohead", un mums liekas, ka tas nav neiespējams!

Vai ir kāds mūzikas stils, kurā pedālis būtu vairāk piemērots?

Mūsuprāt, pedālis ir diezgan universāls. Visi ģitāristi, kam esam devuši pedāli testēt, katrs to izmantojis savādākā stilā. Laiks rādīs, kam tas būs visnoderīgākais. Esam ieguvuši iespēju pedāli prezentēt pasaules lielākajā mūzikas instrumentu izstādē "NAMM", kas notiek ASV. Par šo iespēju jāsaka paldies Vairim Nartišam, kuram ļoti patīk šis pedālis, tāpēc viņš mūs aicināja pievienoties savam stendam.

2016. gada novembrī mēs bijām mazā braucienā uz Londonu, kur pedāli rādījām žurnāla "Guitar Techniques" žurnālistiem un saņēmām ļoti labas atsauksmes. Tagad braucam ar mērķi "NAMM" vēl labāk sevi izreklamēt!

Publicitātes foto

Latvijas instrumentu un skaņu tehnikas ražotāji kopumā izceļas pasaules līmenī. Kas, tavuprāt, ir tam pamatā?

Iespējams, tas ir Padomju laika rūdījums - veikalā nevarēja nopirkt to, ko vēlējies, un tāpēc izdomāji, kā to pašam sataisīt. Viens no iemesliem, kāpēc radās šis pedālis, ir tāds, ka esmu vienīgais, kas grupā spēlē ģitāru. Dažreiz prasās, vēl vienu fona instrumentu, kas varētu spēlēt pavadījumu. To tagad paveic šis pedālis.

Atskatoties populārās mūzikas vēsturē, jauni instrumenti vai skaņu efekti rodas nejaušības vai pat negadījuma dēļ.

Jā, pirmais ieraksts, kur dzirdams overdrive efekts, ir Link Ray dziesma "Ramble". Viņš Fender skaņu pastiprinātājam noņēma priekšu un ar žileti sagrieza skaļruni, kā rezultātā radās kraukšķīga, neskaidra skaņa. Viņš eksperimentēja, varbūt bija piedzēries, kurš to zina?

Mūzikā nav pareizu atbilžu. Viss ir gaumes lieta. Visas lietas rodas savā ceļā.

Mums šķita, ka šis būs 2 mēnešu projekts, beigās viss izvērtās nopietnāk un ilgāk, taču rezultāts arī ir daudz brīnišķīgāks, nekā spējām iedomāties.

Kas darba procesā ir bijis visgrūtākais?

Visgrūtāk bija ieturēt disciplīnu. Pedāļa izstrādāšanā pavadītas tūkstošiem darba stundas. Domāju, grūtākais vēl tikai sāksies. Mēs visi esam gudri, radoši, progresīvi džeki, kuriem tagad būs jāmenedžē sava firma un jāorganizē tirdzniecība. Tie nav inženieriem vai mūziķiem domāti darbi - tādēļ mūsu ceturtais dalībnieks ir Didzis Dubovskis, kuram ir liela pieredzi komercdarbībā un biznesa vidē. Kopā mēs esam stipra, vispusēja komanda, un centīsimies šo ideju padarīt par veiksmīgu.

Plašāka informācijas atrodama šeit.

ParMuziku.lv

ParMuziku.lv ir online mūzikas žurnāls, kurā iespējams izlasīt svarīgāko par mūziku Latvijā un pasaulē. Šeit vari atrast ne tikai aktuālās ziņas, ekspertu viedokļus, albumu, DVD un koncertu apskatus, bet arī informāciju par mūzikas biznesa ikdienā neredzamo pusi – autoru un izpildītāju blakustiesībām, ierakstu izpildījumu publiskajā telpā, kā arī mūzikas industriju kopumā.

Par LaIPA

Biedrība „Latvijas Izpildītāju un producentu apvienība” (LaIPA) ir kolektīvā pārvaldījuma organizācija, kur apvienojušies pašmāju un ārvalstu izpildītāji un fonogrammu producenti, lai iestātos par savām tiesībām un saņemtu taisnīgu atlīdzību par savu fonogrammu izmantošanu Latvijā un ārvalstīs. Vairāk

Sazinies ar mums!