Ksenia Kamikaza: Festivālā “UNDER” tiks pārstāvētas 13 valstis

Raksta attēls - Ksenia Kamikaza: Festivālā “UNDER” tiks pārstāvētas 13 valstis Attēlā Ksenia Kamikaza, foto: RibNik, avots:qazeta.net

24.05.2017 / Aiga Leitholde

Šajā nedēļas nogalē no 26. līdz 28. maijam VEF teritorijā debitēs jauns festivāls – elektroniskās deju mūzikas festivāls “UNDER”. VEF teritorija, protams, nav izvēlēta nejauši. Atskatoties Latvijas elektroniskās mūzikas vēsturē, VEFā notikuši visi lielākie reivi.

Aprunājāmies ar vienu no festivāla organizatorēm - Kseniu Kamikazu, kura pati ir starptautiski zināms DJ un iepriekš organizējusi dažādus elektroniskās deju mūzikas pasākumus, piemēram, "Platz für Tanz" ballītes.

Kā radās ideja veidot festivālu?

Man ir laimējies vēl piedzīvot deviņdesmito gadu reiva kustību, kas toreiz bija milzīga! Reivus apmeklēja 2 – 3000 cilvēku. Tas bija skaidrs, ka viņi visi atnāks. Dažreiz atnāca vairāk un cilvēkus nelaida iekšā, jo nebija atbilstošas telpas. Protams, mūsdienās mums ir festivāli, kuros skan elektroniskā mūzika. Festivāls “Skaņu Mežs” vairāk koncentrējas un eksperimentālo elektronisko mūziku, bet festivālā “Positivus” elektroniskā mūzika ir viens no daudziem mūzikas stiliem. Ja skatās uz tuvākajām kaimiņzemēm un citām Eiropas valstīm, katrā notiek elektroniskās mūzikas festivāls. Mums vajadzēja laiku, kamēr savu ideju par festivālu beidzot varējām realizēt.

Ar festivālu “Under” mēģināsim mainīt cilvēku aizspriedumus par elektronisko deju mūziku. Pateicoties festivālam “Skaņu mežs” elektroniskā mūzika tiek uztverta kā mūzika intelektuāļiem. Bet elektronisko deju mūziku Latvijā joprojām apvij dažādi mīti par aizdomīgiem cilvēkiem, kas izklaidējas pamestās vietās.

Tāpēc gribās parādīt cilvēkiem, ka arī elektroniskā mūzika ir neatņemama kultūras daļa un var būt saistoša dažāda vecuma cilvēkiem. Organizējot festivālu, nebija viegli sponsorus pārliecināt, jo ar pieaugušo auditoriju vairāk tiek saistīta rokmūzika, nevis elektroniskā mūzika. Bet pieaugušo auditorijai ir maksātspējīgāka par jauniešu auditorijai. Gribam arī šo priekšstatu pamainīt! Jo patiesībā elektroniskā mūzika nemaz nav paredzēta tīņu auditorijai.  Zināmā mērā Latvijā var just pieņēmumu – man jau ir 27 gadi un man vairs nepieklājas doties uz deju mūzikas klubiem. Kamēr, piemēram, Berlīnē vai Ibizā šādu mūziku klausās un izbauda arī 50 - 60 gadus veci cilvēki.

Latvijā ir daudz ļoti labu mūziķu, tajā skaitā arī elektroniskajā mūzikā, taču mums nav elektroniskās mūzikas kustības, kas veicinātu tradīcijas attīstību.  Mums ir talantīgi mūziķi – Kashuks, Kodak, Oriole, kuri ir zināmi arī ārzemēs, taču plašu atpazīstamību nav ieguvuši. Tāpēc ir svarīgs atbalsts no savējiem. Ja atbalsta nav, tad izaugsme ir grūtāka. Ļoti labi, ka Dirty Deal Audio organizēt Treniņu trešdienas. Viņi kopā savāc dažādus elektroniskās mūzikas māksliniekus, radot iemeslu sarunai, kas var aizvest līdz sadarbībai. Un klausītājiem Treniņu trešdiena ir iespēja uzdot jautājumus. Arī elektroniskās deju mūzikas klubu kultūra būtu jāattīsta. Citādāk ir ierasts, ka apmeklētājs dīdžejam prasa uzlikt savu dziesmu. Dīdžejs nav dziesmu pārslēdzējs, bet gan rada kopēju sajūtu, kur katrai skaņai ir sava noteikta vieta. Bet cilvēki to nesaprot, jo trūkst izglītības. Tāpēc viens no festivāla uzdevumiem ir izglītot klausītāju un celt uz augšu kopējo kultūras līmeni.

Pastāsti par savdabīgākajiem festivāla viesiem!

Festivāla programmā ir  “dOP” ir franču duets, kas izpilda Hause mūziku ar fankam raksturīgu attieksmi. Viņi ir kustīgi, izmanto sintezatorus un dzied, kopā radot grūvīgu sajūtu. Kaspers Bkorke (Kasper Bjørke) ir ļoti jauns un talantīgs mūziķis no Dānijas, kurš pie mums viņš spēlēs DJ setu. Esmu dzirdējusi viņu uzstājoties – tā ir māksla, kombinēt dažādus stilus! Kristians Loflers (Christian Löffler) ir tāds kā tehno romantiķis, kura mūzika ir melanholiska un  romantiska.

Talantīgā Dasha Rush  nāk no Krievijas, bet šobrīd dzīvo Berlīnē un uzstājās visā pasaulē tehno stilā. Pie mums spēlēs tehno DJ setu, bet vispār taisa ļoti labu eksperimentālo ambient mūziku. Luidži Toci (Luigi Tozzi) no Itālijas arī spēlē tehno, kuru, klausoties ar aizvērtām acīm rodas sajūta, it kā tu  ceļotu.  Tu vari just ritmu, bet nejūti tā sitienus, jo tie ir plūstoši.  Savukārt pilnīgi pretēji spēlē CASSEGRAIN. Viņiem tehno ir ļoti konkrēts un ass. Būs arī talantīgs deeptehno pārstāvis no Ukrainas Svarog, kuram tehno žanrā tiek solīta liela nākotne.

Kā var zināt, ka konkrētajam māksliniekam varētu būt liela nākotne uz tehno skatuves? Vai tā ir sajūta?

Jā, tā ir sajūta. Mūsdienās jebkurā stilā ir grūti pateikt kaut ko jaunu.  Visi zina, kā skan tehno, kā skan fanks, kā skan džezs. Talantīgs mākslinieks spēj paņemt pamata stilu bāzi un to papildināt ar kaut ko jaunu no sevi, šādi pārsteidzot klausītājus. Šobrīd tehno skatuve  ir māksliniekiem bagāta, bet Svarog ir ļoti liels talants. Protams, nav viegli izrauties, bet potenciāls viņam ir.

Arī no Baltkrievijas mums būs divas grupas. Viens ir solo projekts MUSTELIDE - meitene no Minskas. Otrs ir trio, electro punk žanra pārstāvji  “Super Besse”. Grupa uzstājusies Positivus festivālā un viņus pārstāv izdevniecība “I love you Records”, tāpēc Latvijā grupa jau ir labi zināma.

Festivālā tiks pārstāvētas 13 valstis, atbrauks gandrīz 50 mūziķu, kas pirmajam festivālam ir ļoti labi. 

Ieradīsies arī žurnālisti no Lietuvas un Igaunijas un varbūt arī no citām valstīm. Ceru, ka to novērtēs un atbalstīs arī mūsu publika, jo pirmajā gadā atbalsts ir ļoti svarīgs. Ieradīsies arī žurnālisti no Lietuvas un Igaunijas un varbūt arī no citām valstīm. Ceru, ka to novērtēs un atbalstīs arī mūsu publika, jo pirmajā gadā atbalsts ir ļoti svarīgs. Kad māksliniekiem piedāvājām uzstāties festivālā, daudzi vaicāja- “Kas ir Latvija?”, “Kas Jums tur notiek?” Protams, bija mākslinieki, kas zināja Latviju. Ar tiem bija vieglāk runāt, tomēr daudzi bija ļoti skeptiski. Gribās to mainīt un izveidot savu vizītkarti, kā arī mudināt cilvēkus, uzdrīkstēties veidot pasākumus arī citās stilistikā, piemēram, noorganizēt multimediju festivālu. Lai gan cilvēki saka, ka grib dzīvot bez tehnoloģijām un atslēgties no datora, telefona, interneta, bet, no otras puses, tehnoloģijas dod lielas attīstības iespējas, īpaši māksliniekiem. Galvenais, nestāvēt uz vietas, neiet arī atpakaļ, bet iet uz priekšu.

ParMuziku.lv

ParMuziku.lv ir online mūzikas žurnāls, kurā iespējams izlasīt svarīgāko par mūziku Latvijā un pasaulē. Šeit vari atrast ne tikai aktuālās ziņas, ekspertu viedokļus, albumu, DVD un koncertu apskatus, bet arī informāciju par mūzikas biznesa ikdienā neredzamo pusi – autoru un izpildītāju blakustiesībām, ierakstu izpildījumu publiskajā telpā, kā arī mūzikas industriju kopumā.

Par LaIPA

Biedrība „Latvijas Izpildītāju un producentu apvienība” (LaIPA) ir kolektīvā pārvaldījuma organizācija, kur apvienojušies pašmāju un ārvalstu izpildītāji un fonogrammu producenti, lai iestātos par savām tiesībām un saņemtu taisnīgu atlīdzību par savu fonogrammu izmantošanu Latvijā un ārvalstīs. Vairāk

Sazinies ar mums!